حکم مزاحمت ناموسی

جرم مزاحمت جنسي

مزاحمت جنسی یا مزاحمت ناموسی ، از جمله موارد خشونت جنسی و تبعيض عليه زنان است. امروزه با توسعه ی شهرنشينی و افزايش حضور زنان در جامعه، شاهد افزایش “مزاحمت جنسی” هستیم.

در اين فضا، فرهنگ جنسيتی حاكم بـر جامعـه، سـكوت اجباری بزه ديدگان به دلیل ترس از آبرو و برخی عوامل ديگر، موجب افزايش نرخ آزار جنسی و تبـديل شـدن آن بـه يك معضل اجتماعی عمده شده است.

این موضوع عواقب ناگواری به همراه دارد که با افزايش احسـاس ناامنی اجتماعی، موجب ترس زنان از حضور در جامعه و در نتيجه محدود شدن آزاديهـای فـردی وكاهش مشاركت اجتماعی بانوان می گردد.

در اين مقاله، به بررسی مفهوم مزاحمت جنسی یا ناموسی ، انـواع و مجازات این جرم می پردازیم. با توجه به این که این جرم به کرات اتفاق می افتد و اثبات آن دشوار است، بیش از برخورد کیفری با مسئله فرهنگ سازی جهت حفظ حریم جنسی افراد بسیار مهم است.

موارد مزاحمت ناموسی

مزاحمت جنسی امکان دارد در محـيط كـار، دانشگاه و يا فضاهای عمومی مانند خيابان، پارك و يا مراكز خريد اتفاق بیفتد. مزاحمـت جنسی طيف وسيعی از رفتارهای آزار دهنده را در برمی گیرد، نقطه اشتراک تمامی اين اعمال، عدم رضـايت سوژه و لطمه به تماميت معنوی وی است. این رفتارها عبارتند از:

نگاه های نامناسب، الفاظ ركيک و ناپسـند تـا تمـاس فيزيکی و لمس اعضای بدن و…

هر چند بسياری از رفتارهای تشكيل دهنده اين جرم، دارای ماهيت جنسی هستند، امـا مزاحمت جنسی لزوماً به رفتارهای جنسی محدود نمی گردد. هرگونه رفتار آزاردهندهای كـه با توجه به هويت طرف مقابل به عنوان يك سوژه جنسی صـورت پـذيرد، مزاحمـت جنسـی تلقی ميگردد.

به عنوان مثال می توان به مواردی اشاره کردکه ، الفاظ آزاردهنده اي برای تحقيـر جنسـی يـک زن بـه كـارگرفته می شود. يكی از اركان مهم مزاحمت جنسی عدم رضايت بزه ديـده اسـت.

در هـيچ يـک از انـواع مزاحمت جنسی، سوژه نسبت به شكل گيری رفتار رضايت نـدارد. بنـابراين اگـر در مـواردی سوژه رفتارهايی چون تماس فيزيكی و لمس اعضای بدن در وسايل نقليـه عمـومی و نظـاير آن، نسبت به تحقق رفتار ناراضی نباشد، اين رفتار را بايستی در قلمرو روابط نامشـروع و نـه جرم مزاحمت، وارد كرد.

لازم به ذکر است، اين مزاحمت ها محدود به طبقه و يا قشر خاصی نيست. در حقیقت مزاحمت ها از سوی گروه ناهمگون ومتفاوتی اتفاق می افتد. حتی نمی توان رده ی سنی معینی برای مزاحمت جنسی در نظر گرفت.

فرد مزاحم می تواند جـوان، نوجـوان، ميانسال و عموماً در هـر شـغل و طبقـه اجتماعی باشد. نکته ی قابل توجه این است که، مزاحمت های جنسی ، بدون در نظر گرفتن ظاهر يک زن، تحصيلات، پايگاه اجتماعی و يا حتی وضعيت تأهل او، انجام می شود. این موضوع در برخی از افراد تا حد بیماری روانی شیوع دارد.

جرم مزاحمت جنسي

مجازات مزاحمت ناموسی یا جنسی

جهت بررسی جرم مزاحمت جنسی پيش از هر چيز، باید با ماهیت این جرم آشنا شویم و وجوه افتراق آن از جرايم مشابه بشناسیم. از آن جا که ، مزاحمت جنسی طيف گسترده ای از رفتارها را در برمی گیرد، بيـان تعريفی جامع و مانع از آن چندان آسان نيست؛ اما تمركز بر وجوه اشتراكی كه اين رفتارهـا دارند، ما را در جهت نيل به هدف كمک می كند.

تمامی رفتارهای لفظی و غیر لفظی که موجب آزار جنسی مخاطب شود در گروه مزاحمت جنسی قرار می گیرد. ذکر این نکته ضروری است كه، مزاحمت جنسی جرمی مطلق بوده و تحقق نتيجه به اين معنا كه، عملاً فرد از رفتار ارتكابی ناراحت شـده و يـا نزد جمـع معينی تحقير شود، شرط نيست.

قانون مزاحمت جنسی در حقوق ایران

در حقوق ايران مزاحمت جنسی نخستين بار در «ماده 3» لايحه قانونی در مورد مجـازات حمل چاقو و انواع ديگر اسلحه سرد و اخلال در نظم و امنيـت و آسـايش عمـومی» مصـوب1336 جرم انگاری گرديد.
در آن زمان قربانیان اين جرم فقط زنان و دختران بودنـد. در سال 1375 ، در ماده ی 619 كتاب تعزيرات قانون مجازات اسلامی، اطفال نيـز بـه گروه بزه ديدگان اين جرم اضافه شدند. اکنون مزاحمت نسبت به پسران تا 15سال تمام قمري نیز در زمره ی این جرم قرار دارد.

در ماده 619 قانون مجازات اسلامی بدون آن كه تعريفی از مزاحمت جنسی به عمـل بیاید، می خوانیم : «هر كس در امـاكن عمـومی يا معـابر، متعرض یا مزاحم اطفال يا زنان بشود يا با الفاظ و حركات مخالف شئون و حيثيت به آنان توهين كنـد، به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.»

با توجه به این که ، اين گونه مزاحمت ها عفت و اخلاق عمومی را نيز جريحه دار مي سازد، بر خلاف جرم توهين ساده (ماده 608 )كه قابل گذشت است، جرم مزاحمت جنسی غيرقابل گذشت می باشد.
ويژگي مهمی که در جرم مزاحمت جنسی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ، در این جرم بزه دیده به عنوان سوژه جنسی دیده می شود. لذا باید به تفاوت آن با جرم توهین توجه نمود .

به عنوان مثال؛ زنی که در خیابان به دلیل اشتباه در رانندگی مورد توهین یا فحاشی خارج از هویت جنسیش قرار می گیرد، بايستی خارج از جرم مزاحمت و در قلمرو توهين ساده (ماده 608 قـانون مجـازات اسلامي) مجازات شود.

تفكيك مزاحمت جنسی از روابط نامشروع

نكته مهم ديگر در بررسی جرم مزاحمت جنسی تفکیک این جرم از روابط نامشروع است. آن چه مسلم است، ركن كليدی مزاحمت عدم رضايت بزه ديده است. درصورتی که، روابط نامشروع ممكن است بـا رضـايت طرف مقابل و يا بدون رضايت وي صورت پذيرد. لذا روابط جنسی كه با رضـايت سـوژه است، هيچ گاه در قلمرو مزاحمت وارد نمی شود.

اما پرسشی كه در اين جا مطرح می شود اين است كه، چه زمانی يک رفتـار در قلمـرو مزاحمت وارد شده و چه زمانی در قلمرو روابط جنسی با اكراه؟

در پاسخ به این پرسش می توانیم بگوییم، مزاحمـت فيزيكی مربوط به زمانی است كه رابطه جسمانی حالت ابتدايی داشته و هدف مزاحم چیزی فراتر از مزاحمت نباشد. يا اين كه عليرغـم هـدف مرتكب به پيشروی، در همان سطح اوليه متوقف گردد. مواردی مانند؛ دست درازی كردن در اتوبوس در گروه مزاحمت جنسی قرار می گیرند.

بهترین وکیل مزاحمت جنسی

با توجه به آنچه گفتـه شـد ميتوان یک تعریف جامع و مانع از مزاحمت جنسـی ارائه داد :«مزاحمت جنسی هرگونه رفتار آزاردهنـده، مرعـوب كننـده و يـا تحقيركننده ای اسـت كـه برخلاف رضايت سوژه و با توجه به هويت جنسی وی صورت پذيرد.»

همان گونه که در متن مقاله اشاره نمودیم، اثبات جرم مزاحمت جنسی بسیار دشوار است، لذا حضور یک وکیل آگاه در این زمینه می تواند شما را در مرحله ی اثبات تا پیگیری روند پرونده و مجازات مجرم یاری کند. حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری آماده ی پذیرش وکالت شما در انواع دعاوی کیفری است.
اگر به دنبال این هستید که مشکل خود را از طریق مشاوره با وکیل تلفنی در اصفهان حل کنید، با شماره های تماس موجود در سایت تماس بگیرید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • سمانه
    12 مهر, 1401 در 9:10 قبل از ظهر

    چجوری ثابت کنم که مردی به من نگاه جنسی یا حرف های رعب انگیز جنسی زده دادگاه مدرک میخواد

پیام بگذارید