بهترین وکیل حقوقی در اصفهان > مقالات حقوقی  > تعویض شناسنامه پس از طلاق چقدر طول می‌کشد؟ عکس شناسنامه

تعویض شناسنامه پس از طلاق چقدر طول می‌کشد؟ عکس شناسنامه

تعویض شناسنامه پس از طلاق چقدر طول می‌کشد؟-هزینه تعویض شناسنامه بعد از طلاق

هزینه تعویض شناسنامه بعد از طلاق

تعویض شناسنامه پس از طلاق به منظور مخفی نمودن ازدواج یا حتی ازدواج‌های پیشین نمی‌باشد. بلکه تنها به‌عنوان یک عمل برای صیانت حریم شخصی و خصوصی اشخاص محسوب می‌گردد.

فردی که قصد ازدواج دوم یا سوم دارد می‌بایست زندگی پیشین خویش را از شریک زندگی آینده‌اش مخفی نماید که با این‌حال برای شخص مقابل نیز می‌تواند از اداره ثبت احوال استعلام بگیرد و از گذشته خصوصی همسرش آگاه شود.

هم اکنون چند سازمان و نهاد دولتی و خصوصی به‌طور اینترنتی با ثبت احوال همکاری می‌نمایند تا زن و مرد با راحتی هرچه بیشتر قادر باشند استعلام گذشته هم را بگیرند.

در طلاق توافقی زوجین در خصوص همه مسائل از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و… با یکدیگر توافق می‌نمایند. نیت این توافق سرعت یافتن در روند طلاق می‌باشد.

تعویض شناسنامه پس از طلاق توافقی مبحثی می‌باشد که حامد امیری بهترین وکیل طلاق اصفهان در این مقاله قصد دارد به توضیح مراحل آن بپردازد. تا پایان با ما همراه باشید و با درج نظرات خود ما را خوشحال نمایید.

تعویض شناسنامه پس از طلاق

حامد امیری وکیل خوب اصفهان به این نکته اشاره میکند که: به موجب قانون شخصی که طلاق گرفته و ازدواج مجددش را به ثبت رسانده باشد، می‌تواند اسم همسر پیشین خویش را از شناسنامه حذف نماید و این اقدام صرفا بعد از به ثبت رسیدن قانونی ازدواج مجدد امکان دارد.

به این دلیل که همسر فعلی از ازدواج سابق مطلع گردد و فریب در ازدواج صورت نگیرد. این قانون تنها شامل ازدواج دوم نمی‌گردد و ازدواج‌های بعدی را هم شامل خواهد شد؛ لیکن استثنای این قانون هنگامی می‌باشد که طلاق در دوران عقد اتفاق افتاده و زن باکره باشد.

در این صورت با اثبات این عمل توسط گواهی پزشکی قانونی به آسانی می‌توان جهت تعویض شناسنامه و حذف نام همسر سابق اقدام نمود.

همین‌طور مورد مستثنی دیگر مرگ همسر می‌باشد که در این صورت هم همانند مورد پیشین می‌توان با ارائه مدارکی که نشان دهنده ادعای فرد مثل سند قانونی ثبت ازدواج و تاییدیه مرگ همسر به حذف اسم همسر از شناسنامه خویش اقدام نماید.

در جستجوی هویت جدید: راهنمایی جامع برای تعویض شناسنامه پس از طلاق

لیکن چنانچه برای مرتبه دوم دوشیزه‌ای مجددا ازدواج کند و در همان حال باز هم طلاق بگیرد، دیگر حذف نام همسر از شناسنامه امکان‌پذیر نمی‌باشد. در این موارد تنها بعد از ازدواج مجدد مرد و حذف نام همسر از شناسنامه این اقدام ممکن می‌شود.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق

چنانچه شخصی از همسرش طلاق گرفته باشد و بعد از ازدواج دوم همچنین ثبت رسمی ازدواج دوم می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و تقاضای حذف نام همسر از شناسنامه را نماید.

لیکن اگر مرد تصمیم بگیرد جهت بار سوم ازدواج نماید و اسم همسر نخست هم حذف شده باشد، همسر سوم جهت اطلاع از گذشته مرد می‌تواند به اداره ثت احوال رجوع نماید و اطلاعات ازدواج‌های سابق وی را دریافت نماید.

ولی قانونی به‌منظور پاک نمودن اسم همسر وجود دارد که در آن میان زن و مرد تفاوتی قائل نگردیده است؛ این ماده قانونی ارتباط به دوران عقد دارد که همچنان رابطه زناشویی میان زن و مرد رخ نداده که در این خصوص فورا بعد از طلاق، ثبت احوال با اخذ اسنادی مبنی بر ادعای عدم رابطه جنسی مبادرت به حذف اسم همسر هر کدام از زوجین از شناسنامه آن‌ها می‌نماید و میان زن و مرد در این قانون تفاوتی لحاظ نگردیده است.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

مدت زمان حذف نام همسر از شناسنامه چقدر است؟

مدت زمان جهت حذف نمودن نام همسر از طریق وکیل نزدیک به دو هفته الی سه هفته کاری طول خواهد کشید که این روند به‌طور تضمینی صورت می‌پذیرد.

پاک کردن نام همسر از جمله مواردی می‌باشد که عموما پس از طلاق زن و مرد مورد توجه هر دو طرف قرار خواهد گرفت.

عده‌ای از اشخاص پس از طلاق به علت مخاطرات روحی عدیده‌ای که برایشان پیش می‌آید و نفرت داشتن از شخص مقابل خود و یا به‌منظور پاک کردن تمامی خاطرات مشترکشان، بسیار مایل هستند که نام همسر سابق خود را از شناسنامه پاک کنند تا شاید اندکی از لحاظ روحی به آرامش دست یابند و قادر باشند زندگی تازه‌ای را برای خویش از نو تشکیل دهند.

می‌بایست در نظر داشت که به‌منظور حذف نام پس فوت و یا پس از طلاق در صورت دوشیزه بودن زن یا باکره نبودن وی شرایط متفاوتی وجود خواهد داشت که می‌بایست به آن توجه کرد و به طور کلی قوانین خاصی برای حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

حذف نام همسر از شناسنامه دختر باکره

مراحل تعویض شناسنامه بعد از طلاق: به‌منظور حذف نام همسر از شناسنامه دختر دوشیزه می‌بایست به ثبت احوال رجوع نموده و با ارائه مدارک می‌توان درخواست حذف نام همسر را داد که این امر به‌طور معمول چندین ماه طول خواهد کشید و فرد می‌تواند یک شناسنامه المثنی دریافت نماید.

بسته به شرایط موجود اعم از دوشیزه بودن خانم، دوشیزه نبودن خانم و فوت همسر مدارک مورد نیاز جهت حذف نام همسر از شناسنامه متغایر است که به‌منظور هر یک اسنادی لازم می‌باشد تا نام همسر سابق از شناسنامه پاک گردد که به شرح زیر است:

مدارک مورد نیاز در صورت باکره بودن:

  •  سند طلاق
  •  حکم طلاق
  •  کارت ملی
  •  شناسنامه
  •  برگ معرفی‌نامه از دادگاه
  •  تاییدیه بکارت از پزشک قانونی

مدارک مورد نیاز در صورت عدم باکرگی:

  • سند طلاق همسر سابق
  •  ثبت ازدواج جدید و ارائه مدارک مرتبط
  •  کارت ملی و شناسنامه
  •  مدارک مورد نیاز در صورت فوت همسر
  • سند ازدواج
  •  گواهی فوت متوفی
  •  کارت ملی
  •  شناسنامه

تعویض شناسنامه پس از طلاق و حذف نام مرد از شناسنامه زن

پاک نمودن اسم زوج از شناسنامه زوجه در شرایطی امکان‌پذیر می‌باشد که متارکه در طول عقد و نامزدی انجام شده باشد و زوجه دوشیزه باشد و این امر طبق گواهی پزشکی قانونی تایید گردیده باشد.

در صورت فوت همسر هم، زوجه قادر است با ارائه سند قانونی ثبت ازدواج و نامه فوت همسر به پاک نمودن نام زوج از شناسنامه خویش اقدام نماید.

اعتراض‌های وارده بر این عمل کلاهبرداری‌هایی می‌باشد که در این خصوص به‌واسطه اشخاص فرصت طلب صورت می‌گیرد و یا اشکال در ماده‌ای که امکان این امر را پس از ازدواج دوم جهت مرد نیز مهیا می‌سازد و عمده مشکل این موضوع نپرداختن به شرایط فرزندان می‌باشد که حتی با وجود حذف نام همسر از شناسنامه، نام والدین در شناسنامه فرزندان باقی خواهد ماند.

حذف طلاق از شناسنامه

حذف طلاق از شناسنامه

بنابر گفته حامد امیری وکیل باتجربه حقوقی نکته حائز اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این می‌باشد که حذف نام همسر از شناسنامه فردی که دارای فرزند می‌باشد به هیچ عنوان ممکن نخواهد بود؛ به این دلیل که در صورت پاک کردن نام همسر یا حذف طلاق از شناسنامه مرد یا زن، اولاد از ارث محروم خواهد شد. از سوی دیگر از لحاظ عرفی و اخلاقی هم این امر امکان‌پذیر نمی‌باشد.

اقدام از طریق دادگاه و وکیل

زوج یا زوجه می‌توانند با تسلیم دادخواست به قصد حذف طلاق و اسم همسر از صفحات شناسنامه به دادگاه محل صدور شناسنامه به طرفیت اداره ثبت احوال طرح شکایت نمایند.

در این روند قاضی با بررسی مدارکی اعم از دادنامه طلاق و اصل طلاق‌نامه، تصمیم‌گیری می‌نماید که آیا به صلاح می‌باشد که سوابق حذف گردند.

معرفی خواستگار

از جمله اقداماتی که زوجه می‌تواند جهت حذف اسم همسر سابق خویش از شناسنامه مطرح نماید، معرفی خواستگار به دفتر ثبت ازدواج و دریافت نامه تمایل طرفین به‌منظور عقد است و سپس ارائه گواهی مذکور به اداره ثبت احوال به‌منظور صدور شناسنامه المثنی است. از این‌رو بدین روش اسم همسر سابق از شناسنامه پاک می‌گردد.

چند بار می‌توان نام همسر را از شناسنامه حذف کرد؟

چنانچه مردی زوجه باکره خویش را طلاق دهد و نام وی را از شناسنامه پاک کند سپس، مجددا با دوشیزه‌ای عقد نماید و در صورت طلاق وی بدون داشتن رابطه زناشویی نمی‌تواند نام وی را از شناسنامه حذف نماید و فقط پس از ازدواج مجدد قادر به حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه می‌باشد.

بهترین-وکیل-پایه-یک-دادگستری-در-اصفهان-حامد-امیری

نحوه حذف کردن نام همسر در صورت داشتن فرزند چگونه است؟

آن‌طور که حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: لازم به ذکر است که فرزند مانعی جهت حدف نان نخواهد بود.

در برخی مواقع پس از طلاق یا مرگ، افراد تمایل دارند که اسم شخص مقابل که از ایشان متارکه کرده است. یا فوت کرده را از شناسنامه خویش پاک کند؛

که در این شرایط با نظر به وضعیت مزبور می‌توانند از اداره ثبت احوال تقاضا کنند. حتی چنانچه اولاد داشته باشند با این‌حال مشخصات و نام والدین در شناسنامه فرزند ذکر خواهد شد. و نیز مشخصات و نام فرزند هم در شناسنامه والدین باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

نتیجه گیری تعویض شناسنامه بعد از طلاق

به عنوان سخن پایانی در مورد تعویض شناسنامه پس از طلاق لازم به توضیح می‌باشد. که نخست باید به ثبت احوال رجوع نموده و با ارائه مدارک می‌توان درخواست حذف نام همسر را داد. که این امر به‌طور معمول چندین ماه طول خواهد کشید و فرد می‌تواند یک شناسنامه المثنی دریافت نماید.

فقط اشخاصی که در دوران زوجیت رابطه زناشویی نداشته‌اند، قادر هستند. بعد از طلاق با اخذ مدارک لازم از پزشکی قانونی نسبت. به پاک کردن اسم همسر سابق خود و دیگر اطلاعات مرتبط با ازدواج سابق که در شناسنامه ثبت گردیه است، اقدام نمایند. ولی چنانچه زن دوشیزه نباشد بعد از طلاق اطلاعات مرتبط به همسر سابق در شناسنامه باقی می‌ماند.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید