وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکیل افترا در اصفهان-وکیل متخصص در امور افترا و تهمت اصفهان

وکیل افترا در اصفهان-وکیل متخصص در امور افترا و تهمت اصفهان

وکیل افترا در اصفهان-وکیل متخصص در امور افترا و تهمت اصفهان

…به گفته وکیل افترا در اصفهان تهمت و افترا در اصطلاح حقوقی به این معناست که جرمی را به دیگری نسبت دهند. بدون اینکه بتوانند خود را اثبات کنند. از اینکه فردی جرمی را به دیگری نسبت دهد؛ بدون آن که قادر به اثبات آن باشد.

در واقع افترا همان تهمت است که تهمت‌زننده برای متهم کردن فرد یا شخص دیگری ، حرف یا عملی را منتسب کند. یا حتی ممکن است. ابزار و ادوات جرم افترا را در منزل یا در جیب یا در وسایلی که مربوط به آن شخص است قرار دهد.

جرم افترا و تهمت

افترا به نقل از لغت نامه دهخدا به معنای تهمت زدن و به دروغ نسبت خیانت یا گناه به کسی دادن است. هتک حرمت نیز به معنی شکستن حرمت. بی احترامی ، رسوایی ، بی آبرویی و بی عزتی است.

در علم حقوقی به معنی نسبت صریح عمل مجرمانه خلاف حقیقت. به فرد یا افرادی مشخص به یکی از راه های ذکر در قانون، با این شرط که صحت عمل مجرمانه نسبت. در نزد مراجع قضایی اثبات نشود.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

مجازات تهمت و افترا و نشر اکاذیب

فصل بیست و هفتم کتاب قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات افترا، توهین و هتک حرمت. که دارای 4 ماده قانونی به شرح زیر می باشد:

طبق ماده 697 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی اگر فردی به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید. یا نطق در مجامع و یا به هر طریق دیگر، به فرد دیگری امری را به صراحت نسبت دهد یا آن ها را منتشر کند .

طبق قانون آن امر جرم به حساب آید و فرد نتواند صحت و درستی آن سند یا اسناد را اثبات کند. جز در مواردی که موجب حد است. به یک تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و یا بر حسب مورد یکی از آنها محکوم می شود.

در اینجا ذکر این نکته که به صورت تبصره ای، قابل توجه است. که اگر فردی به انتشار امری بپردازد و و نشر آن امر اشاعه فحشا به حساب آید هر چند که بتواند. درستی آن اسناد را اثبات کند. ولی مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

ماده 698 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی این نکته را بیان می کند که :

اگر فردی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی. به وسیله نامه یا شکواییه یا عرایض یا مراسلات یا گزارش و یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را بیان کند. یا با همان اهداف و مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً و یا به عنوان نقل قول به فرد حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به طوری که از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان ، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا به شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود.

بر اساس ماده 699 قانون مجازات اسلامی در کتاب پنجم اگر فردی با علم  و به طور عمد به نیت متهم کردن فرد دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می گردد بدون اطلاع آن فرد در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست قرار دهد یا مخفی نماید یا به هر طوری متعلق به او قلمداد کند و در اثر این کار فرد مزبور تعقیب گردد، بعد از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن فرد ، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود.

مشاوره حقوقی در دفاع از شرف و اعتبار شما

و آخرین ماده قانونی در خصوص افترا و هتک حرمت ماده 700 از کتاب قانون مجازات اسلامی است که این طور بیان می کند که هر فرد با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را انتشار دهد، به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌گردد.

از مصادیق نشر اکاذیب در قانون ، انتشار آن در فضای مجازی است. در این مورد ذکر این نکته ضروری است که انتشار کذب صرفا منحصر به فضای حقیقی نیست و وسیله ، شرط تحقق جرم نیست و اگر در قانون مواردی همچون توزیع اوراق چاپی و … صرفا جنبه تمثیلی دارد و حصری نیست.

پس اگر مورد کذبی که با اضرار و خلاف وقع بودن ، در فضای مجازی منتشر گردد، مشمول این ماده قانونی می گردد. البته این امکان وجود دارد این اعمال مشمول مواد قانونی در جرایم اینترنتی شود. که اکثرا با همین عنوان نشر اکاذیب و افترا ، موارد مورد تعقیب قرار می گیرد.

پشتیبانی حقوقی در مبارزه با افترا و تهمت

ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که اگر این چنین مواردی اتفاق افتد، مرجع رسیدگی با آنها که خواهد بود؟ که در جواب این سوال باید گفت که این موارد به دو قسمت دسته بندی می شود که البته تشخیص این موارد به کمک وکیل افترا در اصفهان قابل انجام است.

وکیل افترا در اصفهان-وکیل متخصص در امور افترا و تهمت اصفهان

اول مواردی هستند مانند نرم‌افزارهای تلفن همراه مثل تلگرام و واتس‌آپ که فرد مطالبی خلاف حقیقت را در این فضاها به ویژه گروه هایی که در این فضاها هست انتشار دهد. که در اینصورت معمولا فردی که “مدیر” نامید می شود و راه اندازی گروه با او بود است. بر مطالب ارسالی در گروه ، نظارت و کنترل ندارد و نهایت کاری که مدیر می تواند انجام دهد ، حذف شخصی است که اقدام به منتشر کردن مطالب خلاف حقیقت کرده است.

دومین مورد مربوط به مطالب در سایت ها و وبلاگ هاست. در این حالت، مدیر وبسایت و وبلاگ، این اختیار را دارد که مطالب ارسالی توسط افراد را درج کند یا درج نکند.

که این مورد خود به دو صورت است :

در اولین صورت، به طور اتوماتیک‌وار، مطالب ارسال‌شده توسط افراد در سایت یا وبلاگ منتشر می شودو نمونه دیگر که بهتر است ازآن استفاده شود این است که شخص مطالب ارسال شده تسط کاربران را کنترل ‌کند و پس از تایید مدیر، مطلب مورد نظر در سایت یا وبلاگ منتشر شود.

وکیل افترا در اصفهانمشاوره حقوقی در اصفهان حامد امیری وکیل دادگستری در اصفهان 1

در این موارد، اگر هویت شخصی که مطالب را منتشر می کند، حقیقی باشد و بتوان موضوع را پیگیری نمود، آن فرد مسئول است ولی به هر نحو ، مدیر سایت یا وبلاگ نیز برای اینکه مجوز انتشار مطلب را داده است، مسئولیت دارد زیرا که عامل نشر این مطلب شده است و این در حالی که می‌توانست مانع انتشار این مطلب شود.

درک این موضوع تنها به بیان مواد قانونی و دانستن آنها کافی نیست و بسته به تجربه و تفسیر قانون در این مورد است. وکیل افترا در اصفهان می تواند آگاهی شما را در زمینه افترا ، توهین و هتک حرمت و مسایل اجتماعی و قانونی این موضوع بالا ببرد . شما می توانید از مشاوره حقوقی وکیل مجرب و آگاه  حامد امیری در این زمینه استفاده کرده و سوالات و مسایل خود را با ما در میان بگذارید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید