وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > تفاوت فک پلاک و تعویض پلاک! فک پلاک یعنی چه؟

تفاوت فک پلاک و تعویض پلاک! فک پلاک یعنی چه؟

تفاوت فک پلاک و تعویض پلاک! فک پلاک یعنی چه؟

تعویض پلاک یا فک پلاک خودرو!

تعویض پلاک یا فک پلاک خودرو: امروزه استفاده از وسایل نقلیه امری بدیهی و عادی شده است، به طوری که تقریباً اکثر افراد جامعه از وسایل نقلیه شخصی برای رفت و آمد استفاده می کنند. برای خرید و فروش وسایل نقلیه شخصی نکات بسیار زیادی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آنها ممکن است با مشکلات بزرگی مواجه شویم. یکی از این موارد بسیار مهم، فک پلاک خودرو می باشد.

به دلیل نیاز مردم به وسایل نقلیه برای جابجایی، خرید و فروش آن امری طبیعی و شایع است. در بسیاری از موارد به جای خرید و فروش خودروی صفر و کار نکرده شاهد خرید و فروش خودروهای کارکرده هستیم. در هنگام خرید خودرو و زمانی که خریدار خودروی مورد نظر خود را انتخاب می کنند، رعایت یک سری موارد ضروری می باشد و موجب می گردد پس از خرید با خاطری آسوده از خودرو استفاده نماید. یکی از این موارد نصب پلاک می‌باشد که توسط پلیس انجام می گیرد، زمانی که شخص مورد نظر خودرو را پلاک کرده تحویل گرفت آن پلاک به نام شخص ثبت می شود. در این صورت  هر گونه اتفاقی که برای خودرو افتاد به نام شخصی که پلاک به نام او است، ثبت می شود.

از تعویض پلاک بیشتر بدانیم

فک پلاک، اولین قدم در خرید خودرو

فک پلاک ماشین به چه معناست؟

تعویض پلاک یا فک پلاک خودرو: اگر شخصی که خودروی صفر را خریده و پلاک به نام خودش ثبت شده است قصد فروش خودروی خود را به شخص دیگری کند، در این شرایط موظف است که اقدام به تعویض پلاک نمایند که به این عمل اصطلاحا ” فک پلاک خودرو ” می‌گویند.

عملیات فک پلاک در که همان تعویض پلاک است، در سازمان‌ها و قسمت هایی که وابسته به ناجا هستند انجام می گیرد. به این ترتیب که پلاک جدید به نام شخص جدید دارنده ماشین ثبت می شود. فک پلاک خودرو  امری ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. چرا که ممکن است شخصی که خودرو را از فروشنده آن خریداری کرده است اعمالی بر خلاف قانون انجام دهد و مرتکب جرم شود. تمامی این اعمال به نام شخص دارنده پلاک ثبت می شود و در واقع پلیس آن شخص را مسئول می نامد. پس بهتراست به محض فروش عملیات فک کردن پلاک انجام گیرد تا از دردسرهای بعدی جلوگیری شود.

مراحل فک کردن یا تعویض پلاک ماشین

در مرحله اول شما با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک بعد از وارد شدن به پارکینگ برگه ای را دریافت خواهید کرد که روی آن شماره نوبت و باجه ای که شما باید به آن مراجعه کنید نوشته شده است.

بعد از پارک کردن خودرو لازم است که شما به همان باجه ای که روی برگه نوشته شده است مراجعه کنید و مدارکی که شامل سند خودرو، سند یا قولنامه ملک مورد نظرخود، کارت ملی، شناسنامه و فیش آب یا برقی که اثبات محل سکونت شما را بکنند به متصدی باجه تحویل خواهید داد.

بعد از تحویل دادن مدارک ذکر شده اگر مالک قبلی خودرو شما در محل حضور داشته باشد شما باید به همراه هم مراحل برگ سبز خودرو و تعویض پلاک را انجام دهید. همچنین می توانید از قبل وکالتی را برای انجام مراحل فوق از مالک قبلی دریافت کنید، در غیر این صورت حضور مالک ضروری میباشد.

در صورتی که شما وکالتی داشته باشید مراحل را می توانید به تنهایی انجام دهید و بعد از انجام آن برای فک پلاک اقدام کنید. برای انجام این کار مبلغی بابت قبض پست و مبلغی بابت پلاک و برگ سبزخودرو پرداخت خواهید کرد.

بعد از انجام مراحل بالا برگه ای را برای اینکه بازرسین محل بعد از بازرسی کردن خودروی شما و پر کردن موارد آن به شما تحویل دهند، دریافت خواهیدکرد.  برگه مربوطه را باید به همان باجه ای که برگه را از آن گرفته اید تحویل دهید تا مدارکی که در قسمت های قبل ذکر شد و شما به باجه ارائه داده بودید پس بگیرید.

عکس قیمت‌های مشاوره سایت وکیل حامد امیری

مدت زمان صادر شدن پلاک خودرو

سپس به محل فک پلاک رفته و پلاک قبلی خود را پس بگیرید. تا زمانی که پلاک جدید را برای شما نصب کنند، باید منتظر بمانید که این انتظار بسته به موارد مختلف متفاوت می باشد؛ برای مثال اگر قبلا پلاکی به نام شما ثبت نشده باشد کار شما سریع تر پیش می رود. ولی اگر قبلاً پلاکی به نام شما ثبت شده و یا مدت زمان زیادی از آخرین پلاک دریافتی شما گذشته باشد، مدت زمان بیشتری را منتظر خواهید ماند.

توجه به این نکته بسیار ضروری است که در تمام مراحل ذکر شده شما باید کارت عابر داشته باشید چرا که تمام قسمت های پرداختی به صورت غیر نقدی انجام می‌گیرند.

عدم تعویض پلاک خودرو توسط فروشنده

با وجود این که فک کردن پلاک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما برخی از افراد به دلایل متعددی از جمله ندانستن یا دانستن و عمل نکردن گریبانگیر مشکلات بسیار بزرگی خواهند شد.

در بعضی از موارد خریدار اقدام به فک کردن پلاک به صورت عمد یا غیر عمد نمی کند. در این صورت می توان از راه هایی که پلیس ناجا پیشنهاد داده است استفاده کرد.

برخی موارد فروشنده صحبت تعویض پلاک را میکند، ولی به دلیل جدی نگرفتن از طرف خریدار، فروشنده موظف است که این مورد را به پلیس گزارش دهد. البته باید به این نکته اشاره کرد که به تنهایی اجازه فروشنده برای تعویض پلاک کافی نیست. حتی شکایت کردن و گزارش دادن نیز در برخی از موارد کارساز نخواهد بود. در این موارد پیشنهاد پلیس این است که فروشنده به مراجع قضایی مراجعه کرده و بعد از اعلام مشکل از طرف مراجع حکم توقیف ماشین را دریافت کند. در این صورت پلیس وارد عمل شده و بعد از توقیف کردن ماشین اقدام به تعویض پلاک آن خواهد کرد.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی اصفهان

برای این که گریبانگیر اینگونه مشکلات بعد از فروش خودروی خودمان شویم و به علت ندانم‌کاری شخص دیگری محکوم نگردیم. لازم است که اطلاعات کافی را قبل از فروش خودروی خود کسب نموده و ضمن انتخاب یک وکیل خوب، با اطلاعات و دانش کافی اقدام به فروش یا خرید خودرو نماییم. این امر موجب می‌شود از حوادث ناگوار بعدی جلوگیری کنیم.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم را در ارتباط با تعویض پلاک از طریق اجرای ثبت کسب نموده باشید. با افزایش اطلاعات خود و انتخاب یک وکیل خوب، از مواجهه با اتفاقات ناگوار در امان بمانید. در این خصوص دفتر وکالت حامد امیری وکیل پایه یک در اصفهان آماده انجام خدمات وکالت و مشاوره به مراجعین محترم می باشد.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • علی‌حمزلو
    پاسخ 6 مهر 1402 در 2:09 بعد از ظهر

    باسلام‌بوکیل‌‌محترم‌اگردونفردوخودروباپلاکی‌که‌بنام‌دوشهرمختلف‌هست‌‌خاستندمعامله‌کنندمراحل‌تعویض‌پلاک‌چگونست‌ممنون

    • کارشناس دیدگاه
      پاسخ 6 مهر 1402 در 5:10 بعد از ظهر

      سلام دوست عزیز. بهتره برای مشکلتون با یک وکیل صحبت کنید. اگر تمایل دارید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۹۲۳۵۹۹۷۷

پیام بگذارید