وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > دانستنی های حقوقی  > نظام آزادی مشروط در قانون مجازات! قانون قانونگذاری و آزادی

نظام آزادی مشروط در قانون مجازات! قانون قانونگذاری و آزادی

نظام آزادی مشروط

نظام آزادی مشروط آزادی مشروط یکی از نهادهاییست که به منظور کاهش و از بین بردن مجازات حبس شکل گرفته است. در مرحله قانونگذاری، زندانها به گونه ای تعیین می شود که زندانیان با توجه به نوع جرم و میزان محکومیت مجرم در قانون مجازات اسلامی و حکم دادگاه و دادگاه، نسبت به تخلفات خود فکر کرده و مدتی در زندان بمانند.

در این صورت آزادی مشروط و شرایط موجود در آن فرصت مناسبی برای محکومانی است که هنوز تمام دوران محکومیت خود را سپری نکرده اند و با توجه به جرمی که مرتکب شده‌اند باید زمانی را در حبس بگذارنند، این فرصت با توجه ویژه به قانون و اختیارات قانونی برای و همچنین رفتار محکوم در زندان و تعداد روزهایی که از حبس او گذشته، خانواده محکوم این امکان را دارند تا با آگاهی از شرایط ویژه آزادی مشروط، مرخصی موقتی را برای محکوم بگیرند.

آزادی مشروط چیست؟

نظام آزادی مشروط: در حقیقت می‌توان چنین گفت که آزادی مشروط مرحله ای است ما بین آزادی کامل و حبس. وکیل دادگستری می‌گوید آزادی مشروط یک نوع تخفیف در مجازات است و باعث می شود تا مجرم تحت شرایط خاصی بتواند آزاد شود. ولی قابل توجه است که آزادی مشروط یک نوع کمک به محکومین جرایم تعزیری است.

آزادی مشروط در واقع فرصت و شانسی است برای محکومان تا بتوانند به این طریق قبل از آن که مدت محکومیتشان به پایان برسد از آن استفاده کنند. اما چنانچه گفتیم باید این محکومان برای بهره مندی از آزادی مشروط رفتار های پسندیده ای از خود نشان دهند تا واجد الشرایط شوند.

حامد امیری وکیل پایه یک بیان می کند آزادی مشروط یکی از مواردی است که باعث می شود زندانیان به حفظ نظم، آرامش و حسن رفتار با سایرین تشویق شوند. به عبارت دیگر ازادی مشروط هم باعث آن می شود که محکومتن اصلاح و تربیت شوند و هم آن که هزینه های دولت کاهش پیدا کند.

در ادامه ی مطلب آزادی مشروط را بیشتر تعریف، و شرایطی که لازم است وجود داشته باشد را بیان می کنیم. پس با ما همراه باشید و چنانچه سوال و یا نظری در این مورد دارید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نظام آزادی مشروط:

نظام آزادی مشروط: ممکن است پیش آید که شخصی که جرمی را مرتکب و محکوم شده است، قبل از آن که دوران محکومیتش به پایان برسد، اصلاح شده باشد و دیگر به انجام جرم فکر نکند. در چنین شرایطی وکیل کیفری بیان می کند که دیگر بیش از این ضرورتی ندارد که فرد در زندان باقی بماند چون شخص به همان هدف اصلی حبس، که اصلاح و تربیت بوده رسیده است. از این رو می توان شخص را به صورت مشروط آزاد نمود و اگر در این مدت جرم جدیدی انجام ندهد، آزادی مشروط آو قطعی خواهد شد، وگرنه در فرض انجام جرم جدید، مجددا به زندان باز می گردد.
در ماده 58 قانون مجازات اسلامی شرایطی که به محکومی آزادی مشروط داده می شود بیان شده است، به موجب این ماده:« در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادرکننده حکم می تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط زیر حکم به آزادی مشروط را صادر کند:

الف) محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد.
ب) حالات و رفتار محکوم نشان دهد که پس از آزادی، دیگر مرتکب جرمی نمی شود.
پ) به تشخیص دادگاه محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد.
ت) محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

انقضای مواعد فوق و همچنین مراتب مذکور در بندهای (الف) و (ب) این ماده پس از گزارش رئیس زندان محل به تأیید قاضی اجرای احکام میرسد. قاضی اجرای احکام موظف است مواعد مقرر و وضعیت زندانی را درباره تحقق شرایط مذکور بررسی و در صورت احراز آن، پیشنهاد آزادی مشروط را به دادگاه تقدیم نماید.» در ادامه به شرح و توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

شرایط برخوردار شدن از آزادی مشروط

شرایط برخوردار شدن از آزادی مشروط

همانطور که در فوق بیان شد در ماده 58 قانون مجازات اسلامی شرایط برخوردار شدن محکوم از آزادی مروط بیان شده است؛ این شرایط به شرح زیر هستند:

وجود نداشتن سابقه محکومیت به حبس

نظام آزادی مشروط: بنا بر اظهارات حامد امیری وکیل متحصص در امور کیفری به کسی آزادی مشروط داده می شود که واجد الشرایط باشد، یکی از این شرایط این است که شخص سابق بر این به مجازات حبس محکوم نشده باشد یا به عبارتی سابقه ی محکومیت به حبس نداشته باشد. زیرا اگر سابقه مجازات به حبس داشته باشد از آزادی مشروط برخوردار نمی شود.

اجرای قسمتی از مجازات زندان

دادگاه این امکان را دارد که برای محکومانی که به مجازات حبس بیشتر از 10 سال محکوم شده اند، بعد از آن که نصف مجازات را متحمل شدند و یا در موارد دیگر زمانی که یک سوم مجازات را متحمل شدند، با پیشنهاد دادستان، حکم آزادی مشروط را برایشان صادر کند.

حُسن اخلاق و رفتار

یکی دیگر از شرایطی که باید برای اعطای آزادی مشروط وجود داشته باشد این است که شحص محکوم، در این مدت محکومیت از خود حسن رفتار و اخلاق نشان بدهد. چون در این حالت قاضی متوجه می شود که رفتار وی اصلاح پیدا کرده و شرایط اعطای آزادی مشروط را دارد. البته لازم به ذکر است که در قانون معیار و ملاکی برای تشخیص حسن رفتار و اخلاق تعیین نشده است، اما به نظر می رسد همین که شخص مقررات زندان را رعایت بکند نشان از حسن رفتار اوست.
وکیل اصفهان اضافه می کند ضرورت دارد برای آن که حسن رفتار و اخلاق محکوم تأیید شود، متخصصینی که به امور اجتماعی آگاه هستند و در زمینه های روانشناسی تخصص دارند، رفتار های محکوم را بررسی نمایند تا حسن رفتار و اخلاق او تأیید شود.

پیش ‌بینی عدم تکرار جرم

برای آن که به محکومی آزادی مشروط داده شود باید این احتمال برود که او بعد از آزادی دیگر مرتکب جرم نخواهد شد. البته واضح است که این امر به راحتی قابل پیش بینی نیست و تشخیص و احراز آن بسیار سخت است، زیرا نمی توان فهمید که محکوم اکنون چه افکاری در سر دارد و یا این که بعد از آزادی ممکن است چه اندیشه هایی به ذهن او راه پیدا کنند. در نتیجه در این خصوص صرفا می توان محتویات پرونده ی او را ملاک قرار داد.

جبران ضرر و زیان مدعی خصوصی یا بزه‌دیده

آخرین شرطی که برای اعطای آزادی مشروط وجود دارد این است که شحص محکوم ضرورت دارد تا جایی که توان مالی دارد ضرر و زیانی که به بزه دیده رسیده است را جبران کرده باشد و یا قرار پرداخت کردن آن را داده باشد. مثلا اگر حبس او همراه با جزای نقدی بوده است باید آن را پرداخت کرده باشد و یا ترتیبی برای پرداخت آن داده باشد. با این وجود نمی توان گفت که اگر محکوم استطاعت مالی نداشته باشد به او آرادی مشروط اعطا نخواهد شد، بلکه چنانچه محکوم ترتیبی برای پرداخت داده باشد و یا قراری معین کرده باشد تا ضرر و زیان وارده را جبران کند کافی است و می توان به او آزادی مشروط اعطا نمود.
به عبارت دیگر میتوان چنین گفت که صادر کردن حکم آزادی بنا بر تشخیص دادگاه است که تعیین کند شخص محکوم باید چه کار هایی را برای جبران ضرر و زیان وارد شده به بزه دیده انجام دهد. که در این صورت، دادگاه توانایی مالی محکوم را مورد توجه قرار می دهد.

پروسه ی دادن درخواست آزادی مشروط

وکیل اصفهان بیان می دارد که زندانی درخواست آزادی مشروط را به رئیس زندان می دهد، رئیس زندان نیز این درخواست وی را در شورای طبقه بندی زندان طرح می کند.
وی می افزادی که این شورا دارای 9 عضو است و این اعضا شرایط زندانی را بررسی می کنند و نظر خود را به اجرای احکام ارسال می کنند.
پس از آن که قاضی اجرای احکام درخواست را دریافت نمود لازم است آن را مورد بررسی قرار دهد که مهلت های مذکور درماده 58 قانون مجازات اسلامی رعایت شده است یا نه، اگر رعایت نشده بود درخواست بایگانی می شود. به علاوه لازم است بررسی کند که آیا شحص محکوم سابقه ی محکومیت پیش از این دارد یا نه چون در صورت داشتن سابقه ی محکومیت نمی تواند مشمول آزادی مشروط باشد.
همچنین قاضی باید بررسی کند که آیا شخص محکوم ضرر و زیان شاکی را جبران نموده است یا نه اگر جبران نشده بود قاضی محکوم را ملزم به جبران می کند.
اما نکته ی بسیار مهمی که وکیل کیفری به آن اشاره می کند و باید مورد توجه قرار بگیرد این است که صادر کردن حکم آزادی مشروط به صورت اختیاری است و دادگاه هیچ الزامی به صدور این حکم ندارد.

آزادی مشروط دارای چه مدتی است؟

مدت آزادی مشروط بنا بر گفته ی حامد امیری وکیل خوب اصفهان، از یک تا پنج سال است. البته در صورتی که باقی مانده مدت زمان محکومیت از این مقدار کمتر باشد، مدت زمان آزادی مشروط تا پایان این مدت باقی مانده از مجازات است.
همچنین این وکیل کیفری بیان می کند که دادگاه این اختیار را دارد که آزادی مشروط را به طور مطلق به محکوم اعطا کند و یا آن که بنا بر اوضاع و احوال جرم و شرایط خود مجرم، او را موظف و ملزم به رعایت دستوراتی بکند.

موسسه حقوقی حامد امیری که تحت نظارت وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور کیفری و حقوقی اداره می شود، همواره آماده رساندن انواع خدمات حقوقی به عزیزانی است که به دنبال زنده کردن حق ضایع شده خود هستند. پس در صورت تمایل می توانید از طریق راه های مندرج در سایت با این موسسه تماس حاصل فرمایید و یا اگر سوالی دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید