وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > مباشرت، معاونت و مشارکت در جرم! تعریف مباشرت چیست؟

مباشرت، معاونت و مشارکت در جرم! تعریف مباشرت چیست؟

مباشرت در جرم چیست ؟

سوال مباشرت در جرم چیست؟ یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که افراد شریک در جرم یا قربانیان حادثه‌ای می‌پرسند. جرم و مجازات در طول تاریخ بشریت وجود داشته است و قدمتی بسیار طولانی دارد. در حقیقت از گذشته تا به امروز همواره کسانی بوده اند که جرمی مرتکب شده اند و دولت نیز به منظور برخورد با این افراد و همچنین جلوگیری از وقوع یافتن بیشتر، اقدام به تعیین مجازات کرده است.

وکیل کیفری در تعریف جرم می گوید که مطابق با ماده 2 قانون مجازات اسلامی :« هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود.»

جرم را ممکن است یک نفر به صورت فردی انجام دهد و یا دو یا چند نفر آن را به صورت جمعی انجام دهند. که البته در قانون برای تمامی این حالات مجازات مخصوصی پیش بینی شده است. در ادامه به توضیح مباشرت در جرم، شرکت در جرم و معاونت در جرم با کمک موسسه حقوقی حامد امیری در اصفهان خواهیم پرداخت.

مباشرت در جرم چیست؟

مباشرت در جرم

حامد امیری وکیل اصفهان در پاسخ به سوال مباشرت در جرم چیست ؟ می گوید: مباشر در جرم به کسی اطلاق می شود که عملیات اجرایی جرم را خود به تنهایی و منفردا و یا با مشارکت افراد دیگر انجام دهد. اما باید دقت کرد که رفتار و فعل مجرمانه متوجه آن فرد می شود.

ایشان می افزاید بر اساس ماده 317 قانون مجازات اسلامی شخصی مباشر است که جنایت را مستقیما انجام دهد و به عبارت دیگر جنایت منسوب به او بوده و بین رفتار شخص و جرم مرتکب شده رابطه علیت وجود داشته باشد.
البته باید خاطر نشان کرد که با توجه به ماده 316 قانون مجازات اسلامی جرم و جنایت چه به مباشرت صورت بگیرد و چه به تسبیب و یا حتی چندین مباشر، در هر صورت جرم بوده و باعث ضمان است.

همانگونه که گفتیم این امکان وجود دارد که هم مباشرت و هم تسبیب به صورت مستقل و منفردا صورت بگیرد یعنی در زمان ارتکاب جرم تنها یک مباشر وجود داشته باشد و یا با یک سبب جرم واقع شود، و یا یک جرم به وسیله ی دو مباشر و یا سبب تحقق یابد.

به گفته موسسه حقوقی در اصفهان منظور از ضمان که در فوق بیان شد این است که کسی که جرم را انجام داده است باید دیه را پرداخت نماید یا به دیگر بیان ضامن پرداخت دیه است.
به طور کلی می توان گفت که در ماده ی 316 قانون مزبور حالت هایی که یک جرم واقع می شود را بیان نموده است که اعم است از مباشرت، معاونت، تسبیب و مشارکت.

مشارکت در جرم چیست؟

پس از پاسخ به سوال مباشرت در جرم چیست ؟ بهتر است سراغ مورد مشارکت در جرم رویم که ممکن است افراد آن را با مورد قبلی اشتباه بگیرند. در تعریف مشارکت در جرم می توان گفت حالتی است که با جمع شدن اقدامات دو یا چند نفر، جرم تحقق پیدا می کند و چون هر کس قسمتی از فعل یا رفتار مجرمانه را انجام می دهد به او شریک در جرم گفته می شود. به عنوان مثال در جرم قتل اگر یکی دست های مقتول را بگیرد و شخص دیگری به او چاقو بزند، فعل و رفتار این دو شخص مشارکت در جرم است.

وکیل کیفری اصفهان بیان می دارد که در ماده 125 از قانون مجازات اسلامی مشارکت در جرم به این صورت تعریف شده است:« هر کس با شخص یا اشخاص دیگر در عملیات اجرایی جرمی مشارکت کند و جرم، مستند به رفتار همه آنها باشد خواه رفتار هر یک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب می ‌شود و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم است. در مورد جرایم غیرعمدی نیز چنانچه جرم، مستند به تقصیر دو یا چند نفر باشد مقصران، شریک در جرم محسوب می‌ شوند و مجازات هر یک از آنان، مجازات فاعل مستقل آن جرم است.»

انواع مشارکت در جرم چیست؟

مشارکت در جرم حالت ها و انواع محتلفی دارد و به شکل های گوناگونی ممکن است انجام بگیرد. مثلا امکان دارد همه ی اشخاص در یک رفتار یا فعل مجرمانه ی واحد مداخله کرده و آن را با مشارکت یکدیگر انجام دهند.

علاوه بر آن این امکان هم وجود دارد که شراکت در جرم با فعل ها و رفتار های متعددی صورت بگیرد یعنی هر یک از اشخاص به جای آن که یک کار واحد را با یکدیگر انجام بدهند مجموعه ای از اقدامات انجام می دهند که حاصل از آن ها وقوع یک جرم است. که البته به گفته ی وکیل اصفهان این نوع از شراکت، شرکت در نتیجه ی فعل نام دارد.

مباشر در حقوق یعنی چه:

حالت دیگر مشارکت در جرم این است که سبب و مباشر با هم جمع شوند. به این صورت که هر یک از مباشر و سبب در عرض یکدیگر رفتار و فعلی انجام می دهند که جرم حاصل شده از آن فعل به هر دوی آن ها مستند می شود و در حقیقت هر دو شریک جنایت هستند. به طور مثال چنانچه کسی فردی را مسموم کند از طریق ریختن سم در وعده غذاییش و شخص دیگر نیز وی را به شدت مجروح کند، با مرگ آن فرد، چنانچه تشخیص داده شود مرگ ناشی از هر دو اتفاق است، هر دوی آن ها شریک در جرم محسوب خواهند شد.

لازم به ذکر است که ضرورت ندارد که افعالی که شرکا انجام می دهند به صورت همزمان و یا با اندک زمانی فاصله انجام بگیرد، بلکه این امکان نیز وجود دارد که هر یک از شرکا افعال را در بازه های زمانی متفاوت اعم از آن که به هم دیگر دور باشد یا نزدیک انجام دهند. چیزی که مهم است و ضرورت دارد این است که جرم باید از نتیجه ی رفتار و افعال آن ها تحقق پیدا کنند. یعنی اگر در جرمی مثل قتل چند نفر شریک باشند، فرد مقتول باید در نتیجه افعال تمامی آن ها کشته شده باشد.

معاونت در جرم به چه معناست؟

معاونت در جرم

 وقتی پاسخ سوال مباشرت در جرم چیست ؟ را متوجه شدید احتمالاً بهتر می‌توانید با اصطلاحاتی مانند معاونت در جرم ارتباط برقرار کنید. در تعریف معاونت در جرم باید گفت: در صورتی که شخص یا اشخاصی بی آن که در تحقق یافتن جرم دخیل باشند، در مراحلی از انجام جرم نقشی ایفا کنند، به آن ها معاون در جرم گفته می شود. مثلا اگر در زمان به قتل رساندن دیگری، شخصی برای قاتل اسلحه تهیه کند، آن شخصی که اسلحه را تهیه کرده است معاون در جرم قتل به حساب می آید.
وکیل متخصص در امور کیفری بیان می دارد کسی را می توان به عنوان معاون در جرم مجازات کرد که آن شخص مباشر را در انجام فعل مجرمانه یاری کرده و به او کمک رسانده باشد.

👈«بهترین وکیل کیفری در اصفهان»👉

اشخاص معاون جرم محسوب می شوند

ماده 126 قانون مجازات اسلامی در توضیح معاونت در جرم مقرر کرده است:« اشخاص زیر معاون جرم محسوب می شوند:

الف) هرکس دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوء استفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد.
ب) هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد.
پ) هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

معنی کلمه مباشرت در حقوق

تبصره _ برای تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم شرط است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدید تر از آنچه مقصود معاون بوده است مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف تر محکوم می شود.»

وکیل اصفهان اضافه می کند برای آن که رکن یا عنصر مادی معاونت در جرم اتفاق افتد، 4 شرط باید وجود داشته باشد که به ترتیب زیر است:

تحقق یافتن فعل مادی مثبت:  یعنی ترک فعل از مصادیق معاونت در جرم نیست، و در معاونت حتما باید یک فعلی انجام شود. البته لازم به ذکر است که اگر کسی از وقوع جرمی اطلاع داشته باشد و آن را گزارش ندهد، معاون در جرم نیست.
محقق شدن فعل مجرمانه در خارج:  اگر کسی که شروع به انجام معاونت در جرم کرده است به دلیل وقوع حادثه ای خارجی که نتواند فعل معاونت را انجام دهد و در واقع معاونت تحقق نیابد، معاون در جرم محسوب نخواهد شد.
وحدت وجود قصد:  برای آن که شخص معاون در جرم قابل مجازات باشد باید از جرم و کیفیت انجام آن اطلاع داشته باشد و با یاری کردن مجرم قصد حاصل شدن نتیجه مجرمانه را داشته باشد.
– وجود تقدم یا اقتران زمانی بین عمل معاون و مباشر جرم: چنانچه کسی که قصد معاونت و همکاری در جرم را دارد بعد از آن که فعل مجرمانه توسط مباشر انجام گرفت، اقدام به معاونت کند، وی معاون در جرم محسوب نمی شود.

وکیل پایه یک می گوید عنصر روانی معاونت در جرم این است که شخص لازم است اراده برای انجام آن فعل که همان همکاری و مساعدت است را داشته باشد.

سوالات متداول مباشرت در جرم

آیا معاونت یک جرم مستقل است؟

عده ای از حقوقدانان آن را جرم مستقلی می دانند و بعضی دیگر نیز اعتقاد دارند معاونت وابسته به جرم اصلی است و درحقیقت معاون، از مباشر یا مجرم اصلی کسب مجرمیت می کند. البته در مورد اینکه چه فعلی معاونت در جرم است و چه فعلی نیست بسیار میان قضات اختلاف است.

آیا معاون جرم در صحنه جرم حضور دارد؟

حضور معاون در صحنه جرم ضرورتی ندارد و می تواند حضور داشته باشد و می تواند نداشته باشد. در حقیقت حضور او بستگی به فعلی که انجام می دهد دارد ممکن است کسی تنها برای مجرم لوازم انجام جرم را تهیه کند بی آن که در صحنه حاضر شود و یا کسی با گرفتن قلاب برای مباشر، امکان بالا رفتن از دیوار را برای او فراهم کند.
کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

2 نظرات

  • ناشناس
    21 مهر, 1401 در 1:48 بعد از ظهر

    سلام ببخشیدبرادرمو بعنوان قاتل 2سال وخورده ایی ک گرفتن تو زندان الان گفتن که مباشرت یعنی چه آیادر صورتی ک نفر اصلی رو با سند ازادکردن آیا اشتباه آزاد میشه

پیام بگذارید