وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > مجازات توهین و افترا در قانون اساسی

مجازات توهین و افترا در قانون اساسی

وکیل پایه یک در اصفهان

معنای لغوی افترا دروغ ‌بستن، بهتان‌زدن می باشد. در اصطلاح حقوقی افترا به معنای عملی مجرمانه را به طور صریح نسبت دادن است، که برخلاف حقیقت و به شخص یا اشخاص معین باشد. به شرط آنکه حقیقت و صحت آن عمل مجرمانه ی نسبت داده شده، نزد مراجع قضایی ثابت نگردد.

انواع گوناگونی از افترا وجود دارد: افتراهایی که به شکل جمله بیان می شود یا اشاره‌های بدنی به آن افترای شفاهی می گویند.

اگر بصورت نوشتاری یا پایدار باشد مانند مقالات، روزنامه ها، تصویرهای گرافیکی، و حتی صداهای ضبط شده، موارد پخش شده در رادیو و تلویزیون و غیره به ایت افتراها افترای رسانه ای می گویند.

تفاوتی که بین افترای شفاهی و افترای رسانه ای وجود دارد این است که در افترای شفاهی شاکی باید حتما ضررهایی که به آبرو او وارد آمده ثابت کند زیرا این گونه ضرر و آسیب ها پایداری ندارند.

ولی در مورد افترای رسانه ای، ضررهای وارد شده به آبرو و اعتنار آن فرد، مفروض می باشند و بدون توجه به اثبات آنها دادگاه باید حکمی برای آن صادر نماید.

جلسات دادرسی رسیدگی به افترا یا با حضور قاضی و یا با حضور قاضی و هیأت منصفه تشکیل می شوند و حضور وکیل افترا اصفهان نیز می تواند مفید باشد. لازم به ذکر است که هرجرمی که از مطبوعات صورت می گیرد باید هیأت منصفه آن را رسیدگی کند.

دلایلی محکم برای اثبات شاکی

زمانی می توان بیاناتی را مورد اعتراض قرار داد که این بیانات باید دارای اتهامی افترا باشد. از نظر دادگاه به جمله ای توهین‌آمیز می گویند گه باعث بدنامی یا بی‌اعتباری فرد گردد. یا نشان دهنده دشمنی و تحقیر شود که باعث شود به اعتبار شخص در محل کار او لطمه زده شود.
آن گفته و توهین باید به شاکی نسبت داده شده باشد. یعنی باید ثابت گردد که آن گفته ها تحت استنباط یک شخص منطقی به شاکی گفته شده است چه متهم مقصودی داشته باشد یا نداشته باشد.

آن گفته یا توهین باید منتشر شده باشد.

برای پیگیری جمله اهانت آمیز در دادگاه آن جمله باید به فردی غیر از شخص شاکی انتقال یابد. در واقع هر فردی که گفته های اهانت آمیز را به کس دیگر بگوید، آن را منتشر کرده است و خود باید مسئولیت این اتهام افترای رسانه‌ای را بپذیرد.

گفته‌ی اهانت آمیز باید به اعتبار و آبرو شاکی لطمه بزند.

در این شرایط شاکی باید برای ثابت کردن یک مدرک یا شاهدی داشته باشد که برای این گفته‌های افترا‌ آمیز که انتشار یافته متحمل ضرر و لطمه شده است.

دفاع کردن از اتهام افترا

حتی اگر گفته های اهانت آمیز متهم به شخص سومی درباره شاکی ثابت گردد، متهم این امکان را دارد که با یکی از راه های دفاعی قانونی و معروف، خود را از این اتهام تبرئه کند؛ این راه و روش های قانونی شامل:

• حقیقت

اگر ثابت شود که چنین اتفاق یا موضوعی درست است و حقیقت دارد، اتهام آن افترا تحت پیگیری قرار نخواهد گرفت.

• رضایت

اگر ثابت شود که شاکی از افترا منتشر شده نسبت به او رضایت دارد یا افتراها با تحریک شاکی پخش شده باشد، متهم امکان این را دارد که از اتهام افترا تبرئه شود.

• برتری

زمانی که جریان صداقت و موضوع آزاد اطلاعات با مصلحت اشخاص به منظور حفظ اعتبار و آبرویشان مورد توجه قرار گیرد، موضوع آزاد اطلاعات و همچنین صداقت بر حفظ اعتبار و آبروی فرد برتر است.

وکیل پایه یک در اصفهان
مجازات توهین و افترا

مجازات جرم افترا

طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی، قانونگذار دو روش اِعمال مجازات در نظر گرفته است و دادرس به دادگاه این اختیار را داده است که متهم و مرتکب را به یک ماه تا یک‌سال حبس و همچنین تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم سازد.

در کابردهای عمومی ناسزا و فحش می توانند شامل عیب‌جویی از دیگران شود. پس گفتن ناسزا می تواند شامل هر نوع جملات رکیک و زشتی که باعث رنجش شخصی شود. طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی؛ اهانت به افراد که شامل فحاشی و جملات رکیک است اگر باعث حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا جزای نقدی ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

با توجه به مفاد این ماده معلوم می شود که جرم اهانت می‌تواند به صورت گفتاری، کرداری، نوشتاری و یا حتی اشاره دست و چشم و امثال آن باشد، به این صورت، رفتارهایی مثل انداختن آب دهان به روی شخصی ، یا هل دادن تحقیرآمیز و یا به صورت خشونت‌آمیز کلاه یا روسری کسی را از سر برداشتن و پرتاب آن به زمین، با توجه به این موضوع که از نظر عرفی موجب تحقیر فرد است، می توان این رفتارها را اهانت و توهین کیفری محسوب نمود همچنین می دانیم که بعضی اشارات از انگشتان دست در فرهنگ کشور ما یا سایر کشورها توهین آمیز و تحقیر آمیز قلمداد می شود.

پس در این باره باید حتما در نظر داشت که اهانت و توهین می تواند به صورت حضوری یا غیابی صورت گیرد. اگر فردی در غیابش مورد اهانت و توهین قرار گیرد، آن شخص اهانت کننده مرتکب جرم اهانت و توهین شده است، به علاوه در ارتکاب جرم توهین راست یا دروغ بودن نسبت‌ها نمی توانند شرط باشند و موضوع مهم این است که گفتار یا رفتار شخص از نظر عرفی تحقیر کننده و اهانت آمیز باشد.

در قانون مجازات اسلامی توهین و اهانت می تواند جرم محسوب شده و شخص اهانت کننده مستوجب مجازات است. هر شخصی که به شکل کتبی یا همچنین شفاهیبه شخصی اهانت و توهین کند یا جملات رکیکی را انتشار دهد محکوم به حبس از یک تا شش ماه می‌شود.

درباره روش پیگیری کیفری جرم فحش و دشنام گویی، در صورت ارتکاب جرم اهانت، قربانی جرم یعنی شخصی که به او اهانت شده باید برای پیگیری جریان و تعقیب قرار دادن ان فردیکه به او توهین کرده است، به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نماید و دلایل خود را با شهادت شهود بیان نماید تا بتواند موضوع را ثابت کند و برای متهم مجازات قانونی درخواست نماید.

چرا وکیل؟

به دلیل بزرگی و وسعت شهر اصفهان و جمعیت انبوهی که در آن زندگی می کنند ، هر وکیل پایه یکی در اصفهان با پرونده های حقوقی و قضایی بسیاری رو به رو می شود و این خود تجربه وکیل پایه یک را در انواع دعاوی کیفری افزایش می دهد بنابراین منطقی خواهد بود که پرونده خود را با اطمینان به وکیل پایه یک در اصفهان بسپارید.

موسسه حقوقی حامد امیری وکیل افترا در اصفهان نیز با مدیریت وکیل کارکشته و خبره اصفهان خدمات حقوقی ارزشمندی را به مردم عزیز اصفهان ارائه می دهد ، توصیه می کنیم شما هم از تجربیات این موسسه استفاده کنید.

شرایط بهترین وکیل اصفهان

وکیل باید مسلط به تمامی امور کاری خود ، منضبط و منظم باشد. به سیستم قضایی و امور حقوقی آگاهی داشته باشد و به خم و چم کار آشنا باشد. این امر همکاری با وکیلی که پرونده ای درخشان دارد را متذکر می شود. در این مورد جای هیچ نگرانی برای شما وجود ندارد چرا که موسسه حقوقی حامد امیری بهترین وکیل پایه یک د در اصفهان از آغاز تا پایان پروده در کنار شما خواهد بود.

شما می توانید برای حل موضوعات حقوقی و دعاوی خود با دفتر حامد امیری تماس حاصل نمایید. حامد امیری وکیل پایه یک در اصفهان آماده خدمت گذاری به شما عزیزان می باشد. شما می توانید برای مشاوره حضوری و حتی مشاوره غیر حضوری با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا هرچه سریع تر به مشکلات شما رسیدگی شود.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید