قانون تغییر کاربری اراضی

تغییر کاربری اراضی

به گفته وکیل تغییر کاربری اراضی اصفهان فرقی ندارد مالک و صاحب زمین ها و اراضی اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشند ، این املاک کاربری معین و معلوم شده ای دارند که الزامی است بر مبنای سبک کاربری آن تصرفات قانونی انجام شود.

تغییر کاربری اراضی

با اینکه اشخاص با دقت به اصل مالکیت خصوصی این امکان را دارند که هر نوع دخل و تصرفی را در خصوص زمین و ملک خود داشته باشند؛ اما بر اساس وجوب و لزوم برخی از مزایا و مصالح ملی، قانون، مداخله خود را جهت پیشگیری از بعضی تصرفات افراد و مالکین به جهت تغییر کاربری لازم می داند.

به این خاطر که بعضی از زمین ها با نظر به اوضاع آب و هوایی مخصوص خود در آن مکان جغرافیایی، تنها امکان انجام امر زراعت و کشاورزی را دارند.
در صورتی که بیشتر زمین هایی آن مکان که کاربری باغ یا زراعی دارند، تغییر کنند سبب کارشکنی در نظام زراعت و کشاورزی و یا زیست محیطی منطقه و یا حتی کشور می شود.

👈حتما بخوانید : مستثنیات اراضی چیست ؟👉

پرسش هایی در ارتباط با با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها که باید پاسخ داده شوند:

– در چه شرایطی تغییر کاربری اراضی زراعی مجاز است و منع قانونی ندارد و مرجع صادر کردن پروانه و مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها کدام مرجع است؟

– جزا و مسئولیت کیفری در نظر گرفته شده برای تغییر کاربری اراضی زراعی چیست؟

– مرجع قضایی صالح جهت بررسی جرم تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها کدام مرجع است؟

بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی در اصفهان و ایران چه کسی است؟

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و انواع آن

با تصویب قانون مجازارت تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در سال 1374، کارهایی در حیطه ممانعت از تغییر غیر قانونی کاربری اراضی انجام شده است که این قانون با جرم انگاری این کار در زمان هایی که قانون تعدید کرد تلاش بر پیشگیری و ممانعت از آن دارد.
قانون مجازات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در سال 1385 تصحیح شد و به گونه دیگری وضع گردید که اوضاع و جزای قانونی تازه ای را ارائه کرد.
در کل با تصویب قانون مجازات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، مبنا قدغن بودن تغییر کاربری اراضی قرار گرفت . پس بر مبنای این اصل قانونی با توجه به قانون سابق ، همه اراضی که تا پیش از مصوب شدن این قانون(سال 1374) تغییر کاربری داده اند شامل عنوان کیفری تغییر کاربری اراضی نمی گردند.

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها به کاری گفته می شود که بر مبنای آن، « هر نوع عملی که مخل استفاده و مداومت کشاورزی اراضی زراعی و باغ ها در شکل ساخت بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و دیگر کارهایی که ساخت به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری به حساب آید » می‌باشد.
وکیل تغییر کاربری اراضی در اصفهان می گوید : بر مبنای این توضیح اگر که کار فرد در اراضی زراعی و باغ ها، به گونه ای باشد که مخلم مداومت و بقای کشاورزی اراضی زراعی و باغ ها و یا برداشتن خاک و ماسه نباشد، شامل تغییر کاربری اراضی نمی شود.
تغییر کاربری اراضی زراعی شامل اراضی می شود که زید کشت، آیش و باغات اعم از آبی، دیم اعم از دایر و بایر که تاریخچه استحصال داشته باشد.

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و انواع آن
تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و انواع آن

کارکرد کمیسیون بحث تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها

طبق گفته های وکیل متخصص در امور اراضی با دقت به قانون مجازات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، اگر که صاحب و یا فرد متصرف به طور قانونی و بی آن که شامل عنوان کیفری تغییر کاربری اراضی شود، قصد داشته باشد در شرایطی که قانون مجوز تغییر کاربری اراضی را صادر کرده است، مبادرت ورزد کمیسیونی تشکیل شده از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر کارهای اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و یک نفر نماینده استاندار، به ریاست سازمان جهاد کشاورزی شکل می گیرد.
در شرایط لازم و یا مواردی که با دقت به شرایط و اوضاع جغرافیایی مکان امکان تغییر کاربری اراضی وجود داشته باشد، برای صادر شدن جواز حاکی از تغییر کاربری اراضی اقدام می کنند .
بعد از آن که کمیسیون بحث تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها برای صادر شدن جواز اقدام کرد ، جهت اعمال سایر امور ، کمیسیون تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغها شکل می گیرد.
این کمیسیون از سه تن از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، استانداری، امور اقتصادی و دارایی استان تشکیل می شود.
با محاسبه و تقویم اراضی قانونی جهت تغییر کاربری، صاحب وظیفه دارد هشتاد درصد (۸۰%) قیمت روز اراضی و ‌باغهای مذکور برای عوارض پرداخت کند که پس از دریافت این هزینه، آن مبلغ به خزانه ی کل کشور واریز می گردد.

در چه شرایطی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها غیر قانونی است؟

– اصل بر قدغن بودن تغییر کاربری اراضی است و قانون مجازات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، این کار را غیرقانونی و جرم می داند که اگر شرایط زیر محقق شود جرم به حساب می آید:

– تغییر کاربری اراضی، تنها در مورد اراضی زراعی و باغ ها، سبب اطلاق صفت مجرمانه به کار تغییر می گردد و نه در خصوص بقیه زمین ها که این عنوان را ندارند.

– زمانی صاحب یا متصرف قانونی اراضی قصد داشته باشد که جهت تغییر کاربری اراضی زراعی مبادرت ورزد، الزامی است این امر به تشخیص و اجازه ی کمیسیون بحث تغییر کاربری اراضی صورت گیرد.

– جهت انجام این کار کمیسیون جهت کارشناسی در خصوص نوع زمین ،بحث تغییر، دیدگاه نماینده ی رسمی وزارت کشاورزی را به عنوان کارشناس رسمی جهت نظر دادن در این خصوص را استعلام می کند.

– تغییر کاربری اراضی زراعی، از موارد واجب نباشد که مشخص کردن موارد ضروری جهت تغییر کاربری اراضی، به تشخیص کمیسیون نام برده است.

– با دقت به مجرمانه بودن جرم ذکر شده ، الزامی است فردی که تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها انجام می دهد نسبت به مجرمانه بودن امر گفته شده مطلع بود و قصد بدی داشته باشد.

در چه شرایطی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها قانونی است؟

استثناهایی را که قانون و آیین نامه اجرایی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مد نظر قرار داده است است شامل موارد زیر هستند که در این حالات فرد شامل مسئولیت کیفری نمی شود و به دنبال آن مجازان نمی شود :

– تغییر کاربری اراضی نباید بیرون از منطقه قانونی شهرها و شهرک ها باشد.
این منطقه بر مبنای قانون تعاریف حدود و حیطه شهر، روستا و شهرک و شیوه ی مشخص کردن آن‌ها مصوب 1384 تصویب و معین شده ،که حیطه ی شهر را حد کالبدی موجود شهر و گسترش آن در دوره طرح کامل و تا آماده کردن طرح ذکر شده در طرح هادی شهر که قوانین و مقررات شهرسازی در آن بایسته انجام می باشد، می داند.

– تاسیس گلخانه‌ها،‌ دامداری ها، مرغداری ها، پرورش ماهی و بقیه فراآوری های کشاورزی و کارگاه های صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها بهینه‌کردن فرآوری های قسمت کشاورزی بوده، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها به حساب نمی آید.

– زمین های درون حیطه قانونی روستاهای دارای طرح هادی.

روستاهای شامل طرح هادی، به روستاهایی می گویند که همراه مرتب سازی و تصحیح زمینه موجود، اندازه و مکان توسعه آتی و شیوه احتیاجات عمومی روستایی را بر اساس مورد در شکل مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع مکانی معین می کند.

شرایطی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها
شرایطی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها

موارد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، به تشخیص کمیسیون از موارد لازم باشد که در این حیطه، کمیسیون باید موارد زیر را مد نظر داشته باشد:

– گرفتن جواز مورد نیاز از دستگاه اجرایی مربوط هماهنگ با کاربری تازه توسط داوطلب

– قوانین طرح های کالبدی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

– درخواست مصوبه ستاد فرماندهی نیروهای مسلح در بررسی خواسته نیروهای مسلح

– قوانین محارست محیط زیست و استمرار تولید و سرمایه‌گذاری با عنایت به روح کلی قانون برپایه حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

– استانداردها، اصول و قوانین فنی در ارتباط ، بر اساس جواز های صادر شده از سمت دستگاه مرتبط
جزای تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها همان گونه که روشن است، دلیل وضع قانون مجازات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، ممانعت از تغییر کاربری است که برای این امر در همه ی موارد این کار را جرم دانسته و اگر صورت گیرد برای آن مجازات معین کرده است.

این موارد در حالتی است که بی گرفتن جواز از کمیسیون یا به شکل غیر مجاز انجام شود.

پس در مرتبه نخست صاحب به غیر از سرنگونی بنا، به ادای مجازات نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری تازه که مد نظر فرد خاطی بوده ‌است و اگر جرم تکرار شود به بیشترین جزای نقدی و از یک ماه تا شش‌ماه زندان محکوم می گردد.
حیطه قوانین جزایی این قانون شامل کارمندان دولت و شهرداری که عکس قانون ذکر شده و اجرای آن عمل کرده باشند، می‌شود.
پس اگر بر مبنای تشخیص دادگاه جرم رخ داده باشد ، ضمن باطل شدن جواز صدور یافته به مجازات نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری تازه که مد نظر متخلف بوده‌ است محکوم می شود.

اگر تکرار شود به غیر از جریمه ذکر شده به برکناری همیشگی از خدمات دولتی و شهرداری ها محکوم می گردد. همین طور سردفتران خاطی هم به شش ماه تا دو سال تعلیق از خدمت و اگر تکرار گردد به شش ماه حبس و محرومیت از سردفتری محکوم خواهند شد.

مرجع قضایی صالح جهت بررسی جرم تغییر کاربری اراضی زراعی با دقت به اینکه جرم تغییر کاربری اراضی، مجازات تعزیری درجه هفت است؛ پس به شکل مستقیم در دادگاه کیفری دو جرم ذکر شده بررسی می گردد.
حامد امیری وکیل حقوقی اراضی شهری و تغییر کاربری اراضی زراعی جهت مشاوره حقوقی با وکیل تغییر کاربری اراضی در اصفهان از طریقه سامانه آنلاین سایت اقدام نمایید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

1 نظر

  • عزیزه سروری
    8 شهریور, 1401 در 3:54 بعد از ظهر

    سلام
    ببخشیدزمین بدون صاحب دربیرون از شهراصفهان کجا میتونم پیداکنم؟؟

پیام بگذارید