وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکیل ملاقات فرزند در اصفهان: مشاوره حقوقی حل مسائل خانوادگی

وکیل ملاقات فرزند در اصفهان: مشاوره حقوقی حل مسائل خانوادگی

وکیل ملاقات فرزند در اصفهان-مشاوره حقوقی ملاقات فرزند: حل مسائل خانوادگی و والدین

مدت زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

سلب حق ملاقات فرزند آیا امکان پذیر هست گونه:

وکیل ملاقات فرزند در اصفهان: موضوع ملاقات فرزندان مسائله ای است که بعد از طلاق بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. چرا که زن و مرد را مقابل یکدیگر قرار تا بر اساس قانون و یا توافق طرفین انجام شود.

اما طبق قانون حضانت فرزند ، پسر و دختر تا 7 سالگی به مادر تعلق میگیرد. در صورتی که بین زوجین توافقی صورت گیرد ، پدر می تواند حضانت فرزندان را برعهده بگیرد .

🔊از زبان وکیل دعاوی خانواده در اصفهان حامد امیری🔊

موضوع حضانت فرزندان دلیل بر حذف تعهدات و یا حق و حقوق پدر یا مادری که حضانت را بر عهده ندارد نیست! ملاقات فرزند حق هر پدر یا مادری است. که حضانت را بر عهده ندارد و طرف دیگر که حضانت را بر عهده دارد نمی تواند مانع ملاقات فرزند شود .

بنا به تجربیات وکیل ملاقات فرزند اصفهان یکی از موضوعات محل اختلاف در پرونده‌های خانوادگی، موضوع ملاقات فرزند مشترک است.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

ملاقات فرزند مشترک غالباً از سمت والدینی محل اختلاف واقع می‌شود که قصد جدایی دارند و یا این مرحله را طی کرده و طلاق گرفته‌اند.

موارد منع ملاقات فرزند «مجازات ممانعت از ملاقات کودک»

مسئله ملاقات فرزند پس از طلاق ، مسئله‌ای جدا از حق حضانت است. بدین معنا که حق حضانت فرزند با هر طرف که باشد. (پدر یا مادر) باز هم طرف مقابل، در فواصل معین، حق دیدار فرزند خود را خواهد داشت. و این حق برای وی پابرجا می‌ماند. طبق ماده 1174 قانون مدنی، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات فرزند خود را دارد.

👈«شرایط حضانت فرزند کدامند»👉

در این میان وکیل ملاقات فرزند در اصفهان بیان می کند: معمولاً هیچ موضوعی نمی‌تواند. مانع از دیدار فرزند شود (حتی فاسد بودن مادر یا پدر هم نمی‌تواند مانع این دیدار شود). در صورتی که میان پدر و مادر درباره مدت ملاقات و نحوه آن توافق باشد، طبق همان توافق عمل می شود. حال در صورتی که اختلافی میان پدر و مادر در مورد تعیین زمان و مکان ملاقات و یا جزئیات این مسئله وجود داشته باشد. حل این اختلاف با دادگاه خواهد بود.

مجازات ممانعت از ملاقات فرزند پس از طلاق:

در صورتی که والد یا والده که حضانت فرزند نیز بر عهده اوست، قصد داشته باشد. که دیگری را از ملاقات فرزندش محروم نماید، این موضوع صرفاً با کسب اجازه از دادگاه ممکن می‌شود. به عبارتی دیگر صرفاً با حکم دادگاه و پس از طی مراحل این کار در دادگاه. و اثبات ادعاهای لازم، می توان مانع از ملاقات والدینی شد. که که حق حضانت کودک را ندارند.

ملاقات فرزند

حال اگر والد یا والده‌ای که حق حضانت فرزند به وی محول، مانع از دیدار فرزند با طرف دیگر (پدر یا مادر) شود. (پدر یا مادری که بر اساس حکم دادگاه حق ملاقات فرزند را دارد)، می توان از این فرد به دادگاه شکایت کرد و در صورت نیاز می توان از ضمانت اجرایی ماده 632 قانون مجازات اسلامی استفاده کرد.

دفاع از حقوق والدین در ارتباط با فرزندانشان با دقت و تجربه

براساس این ماده از قانون مجازات اسلامی «اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است، در موقع مطالبه اشخاصی که قانوناً حق مطالبه دارند، امتناع کند، به مجازات از 3 تا 6 ماه حبس یا به جزای نقدی از یک میلیون ریال و 500 هزار تا 3 میلیون ریال محکوم خواهد شد».

قانون در این ارتباط تبصره‌ای را نیز برای پدر یا مادری که با جابجایی مانع از ملاقات فرزند شود. طبق تبصره 1 ماده 14 قانون حمایت خانواده 1353، «پدر یا مادر یا کسانی که حضانت طفل به آنها واگذار شده، نمی توانند طفل را به شهرستانی غیر از محل اقامت مقرر بین طرفین یا غیر از محل اقامت قبل از وقوع طلاق یا به خارج از کشور بدون رضایت والدین بفرستند؛ مگر در صورت ضرورت با کسب اجازه از دادگاه».

احتمالاً از همین روست که بر اساس قانون نمی‌توان بدون اجازه طرف مقابل، فرزند را از کشور خارج کرد و حتی از شهری به شهر دیگر برد، مگر اینکه مصلحت طفل ایجاب کند و دادگاه اجازه بدهد. البته برای سفرهای زیارتی، هرچند پدر ناراضی باشد، دادگاه اجازه خواهد داد.

زمان درخواست حق ملاقات کودک

ارائه درخواست برای ملاقات فرزند ، می‌تواند پیش از وقوع طلاق و جدایی میان زن و شوهر صورت پذیرد. این دعوی می‌تواند در حین رسیدگی به طلاق توافقی نیز مورد رسیدگی قرار گیرد.

باید توجه داشت در شرایطی که به هر دلیل، زوجین با یکدیگر زندگی مشترک نکرده‌اند و هنوز درخواست طلاق نیز نداده‌اند، شخصی که خواهان حق ملاقات کودک است، باید درخواست ملاقات فرزند مشترک را جداگانه از دادگاه بخواهد.

👈«دستور موقت ملاقات فرزند چقدر طول میکشد؟»👉

نکاتی درباره دعوی ملاقات فرزند مشترک

  1. در صورتی که میان زوجین توافقی در باب زمان و مکان ملاقات صورت گرفته است، دادگاه می‌بایست بر اساس همان توافق عمل کند.
  2. مکان ملاقات، در شرایطی که طفل شیرخوار باشد، می‌تواند در کلانتری محل زوجه باشد.
  3. در شرایطی که طفل بدون اجازه از ایران خارج شده شده باشد، امکان تغییر حق ملاقات وجود دارد.
  4. اگر چه امکان لغو کامل حق ملاقات فرزند مشترک وجود ندارد، اما تغییر در زمان و دفعات دیدار امکان پذیر است.
  5. در دعوی ملاقات طفل در صورت بروز حادثه جدید امکان تجدید نظر در حکم وجود دارد و موضوع جنبه اعتبار امر مختومه ندارد.

دادگاه، صالح بر رسیدگی به حق ملاقات طفل

حضانت و ملاقات اطفال: به موجب بند 7 ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاههای موجود به دادگاههای موضوع اصل 21 قانون اساسی مصوب مرداد 1376 و نیز ماده 4 لایحه اصلاح قانون تشكیل دادگاه عمومی و انقلاب مصوب 1381 و همچنین بند ب ماده 4 آئین نامه اصلاحی قانون تشكیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب بهمن 1380 – در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد.

تعین زمان و دفعات ملاقات فرزند مشترک

بر اساس ماده 1174 قانون مدنی، «هر یك از ابوین كه طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مكان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین، با محكمه است». چنانچه در این ماده نیز ذکر شده، هر یک از والدین میتوانند‌ در فواصل مشخصی کودک خود را ملاقات نمایند.

سلب حق ملاقات فرزند آیا امکان پذیر هست گونه

تعداد و زمان این ملاقات می‌تواند با توافق میان پدر و مادر مشخص شود. اما در صورتی که به هر دلیل، پدر و مادر در ارتباط با این موضوع به توافق نرسیدند، این موضوع توسط دادگاه مشخص می‌شود. آنچه که دادگاه‌ها برای ملاقات فرزند درنظر می‌گیرند معمولاً یك یا دو روز از آخر هفته است.

عدم اختصاص مدت زمان بیشتر برای این ملاقات، دلایل تربیتی و روانشناسی ذکر شده است. زیرا ملاقات بیش از یک یا دوبار در هفته با شخصی كه حضانت فرزند را ندارد، اختلالاتی را در حضانت و تربیت كودك ایجاد خواهد کرد.

با این وجود سلب كلی حق ملاقات از پدر یا مادری كه حضانت فرزند را ندارد برخلاف صراحت ماده قانون مدنی است و دادگاه نمی تواند حكم به آن بدهد.

با این حال اگر ملاقات با پدر یا مادری كه حضانت به عهده او نیست واقعاً برای مصالح كودك مضر باشد، دادگاه می تواند مواعد ملاقات را طولانی‌تر كند و مثلاً به جای هفته ای یك بار ماهی یك بار یا هر شش ماه یك بار تعیین كند یا ملاقات با حضور اشخاص ثالث باشد.

آيين دادرسي ملاقات شیرخوار

متأسفانه در طول سالهای اخیر اختلافات خانوادگی و پروند‌های مرتبط با این موضوع در دادگاه‌ها رشد بالایی داشته باشد. در این میان آنچه به نظر مهم می‌آید تلاش برای حل و فصل درست این پرونده‌ها بصورت منصفانه و قانونی است که جز با آگاهی و تسلط و ماده و تبصره‌های این حوزه میسر نمی‌گردد.

اگر شما نیز به هر دلیل گرفتار یکی از این پرونده‌های مرتبط با ملاقات فرزند شده‌اید و در پی یک وکیل ملاقات فرزند در اصفهان برای به پایان رساندن پرونده خانوادگی خود هستید، پیشنهاد ما به شما حضور در موسسه حقوقی  حامد امیری و بهره مندی از مشاوره های تخصصی با ایشان می باشد.

مشاوره با وکیل باتجربه در خصوص قانون جدید ملاقات فرزند:

دفتر وکالت حامد امیری یکی از بهترین وکیل در استان اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

پذیرش حضوری: شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰

پذیرش غیر حضوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۳:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰

مشاوره فوری: در تمامی ایام هفته از ساعت ۸:۳۰ لغایت ۲۳:۰۰

آدرس دفتر وکالت: اصفهان، خیابان سجاد، ابتدای خیابان قائم مقام فرهانی، مجتمع شیخ بهایی طبقه اول واحد ۱۱

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید