وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | حامد امیری > مقالات حقوقی  > وکیل نزاع در اصفهان و شرایط تحقق نزاع دسته جمعی و مجازات آن

وکیل نزاع در اصفهان و شرایط تحقق نزاع دسته جمعی و مجازات آن

وکیل نزاع در اصفهان

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

نزاع دسته جمعی چیست؟

نزاع دسته جمعی: نزاع طبق تعریف وکیل نزاع در اصفهان در لغت به معنای خصومت و دشمنی. دو نفر با هم با زبان یا استعمال اسلحه و همچنین به زد و خورد فیزیکی میان دو یا چند نفر گفت می‌شود.

که باعث آثار و عوارض جسمی یا روانی می‌شود که در اکثر موارد جمعیت مردان به نسبت به زنان در این جرم بیشتر است. احساس محرومیت و پایین بودن صبر و تحمل افراد و ناتوانی در مدیریت خشم از دلایل مهم شیوع نزاع می‌باشد.

دلایل شیوع نزاع و خشونت در جامعه چیست؟

  1. آموزش مهارت های زندگی و کنترل خشم باعث می‌شود. افراد از نزاع در امان باشند و هر چه این آموزش ها در رسانه ها بیشتر باشد جامعه از این فعل مجرمانه بیشتر مصونیت دارد.
  2. برنامه های نابهنجار ماهواره ایی و دسترسی آسان به مشروبات الکلی و سایر قرص های روان گردان باعث تشدید نزاع های خیابانی میگردد.
  3. پخش فیلم ها و سریال هایی که روحیه ی جنگجویی کودکان و نوجوانان را بر می‌انگیزد. و آن را به عنوان یک منزلت اجتماعی تلقی میکند.
  4. محرومیت نسبی در بروز نزاع بسیار موثر است. و افراد با دیدن زندگی تجملاتی در فیلم ها فقر را در زندگی خود حس کرده. و این امر خود می تواند دلیل بر ایجاد نزاع است.
  5. انجام بازی های خشونت آمیز رایانه ایی در تشدید نزاع موثر است. و به این دلیل که در این سن نوجوانان و جوانان دارای انرژی زیادی هستند باید این هیجانات به صورت درستی مدیریت شود.

حامد امیری مجرب ترین وکیل نزاع اصفهان آماده پاسخگویی. به مشکلات شما و ارائه ی خدمات مشاوره وقبول وکالت نزاع و نزاع دسته جمعی می باشد. برای بهره مندی از خدمات ارزشمند وکالتی با موسسه حقوقی حامد امیری از طریق راه های مندرج در سایت با ما در ارتباط باشید.

قیمت مشاوره های حضوری و غیر حضوری سایت حامد امیری در اصفهان

معنی نزاع دسته جمعی

شرکت در منازعه یعنی روی آوردن به ضرب و جرح که می تواند تبعات حقوقی زیادی را در بر داشته باشد . ضرب به آن دسته از صدمات گفته می‌شود که از هم گسیختگی نسوج و خونریزی از بدن را به همراه ندارد

مانند تورم ، خون مردگی و کبودی که معمولا با دست و پا و وسایلی مانند چوب اتفاق می‌افتد و اما جرح به آسیب هایی گفته می‌شود که با خونریزی بیرونی همراه است و باعث ایجاد بریدگی ، خراشیدگی و پارگی در بدن فرد می‌شود مانند قطع عضو ، سوختگی و شکستگی.

آثار عمدی بودن جنایت

در صورت تشخیص قاضی به اینکه قطع یا جرح عمدی بوده فرد مصدوم میتواند تقاضای قصاص نماید و باید در قصاص میان اعضا تساوی باشد.

برای مثال اگر کسی دست چپ را شکست دست چپ او به تقاضای مصدوم شکسته می‌شود. البته در این خصوص باید به چند نکته توجه نمود چنانچه مجرم دست چپ نداشته باشد. دست راست او قصاص می‌شود

و اگر دست راست هم نداشته باشد. پای او به جای دستش قصاص می‌گردد ولی این قاعده در مورد چشم و گوش صدق نمیکند.

در قصاص علاوه تساوی اعضای بدن باید از نظر سالم بودن اعضا هم تساوی برقرار باشد. و به همین دلیل در برخی از جراحت ها مانند شکستگی استخوان که ممکن است قصاص موجب مرگ شود. میتوان به جای قصاص از مجرم دیه دریافت نمود.

نزاع دسته جمعی|بهترین وکیل نزاع در اصفهان

شایان ذکر است زن و مرد مسلمان در قصاص عضو برابرند و مرد اگر آسیبی به زن بزند به قصاص محکوم می شود. ولی اگر دیه ای که بر اثر جنایتی که از سوی مرد به زن وارد می شود.

مساوی یا بیشتر از یک سوم دیه ی کامل باشد به حکایت ماده ی 388 قانون مجازات اسلامی. قصاص پس از اینکه زن اقدام به پرداخت نصف دیه عضوی که باید قصاص شود به مرد نمود قصاص اجرا می شود .

مجازات نزاع دسته جمعی

اگر شخصی که جنایت علیه او صورت گرفته زن مسلمان باشد. و مرتکب مرد غیر مسلمان باشد مرتکب بدون اینکه زن مسلمان پرداخت نصف دیه نماید قصاص می شود .

با توجه به اینکه اصفهان از شهرهای بزرگ کشور می باشد و با پیشرفت شهرها ممکن است. پرونده های کیفری از جمله نزاع،ضرب و جرح و … نیز افزایش یابد، بنابراین آشنایی با موازین قانونی در جهت احقاق حق نقش مهمی در شهرهای بزرگ به خصوص اصفهان ایفا می نماید .

یک وکیل نزاع به دلیل تسلط به مقررات قانونی نسبت. به اینگونه جرائم آگاهی داشته و در چهارچوب قانون شرایط دفاع از حقوق افراد را به خوبی می داند.

مردم نیز همواره به دنبال بهترین وکیل نزاع در اصفهان هستند تا با همراهی وکیل نزاع به حل مشکلات خود بپردازند. البته تلاش برای دعوت به صلح و آرامش افراد از جمله مواردی است. که یک وکیل خوب باید آن­ها را رعایت کند و تضمینی جهت نتیجه مطلوب ندهد.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان

حامد امیری مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری نزاع در این خصوص با استفاده از تجارب بالای خود میتواند. به حل مشکلات مردم بپردازد. و به صورت حضوری و غیر حضوری. شما می توانید در صورت بروز مشکل و در راستای دفاع قانونی از خدمات وکالت حامد امیری وکیل نزاع بهره مند شوید .

صرف نظر کردن از قصاص و رضایت در نزاع دسته جمعی

زمانی که نمیتوان تساوی در قصاص را رعایت نمود و یا اینکه شاکی از قصاص منصرف می‌شود. در این خصوص ضارب علاوه بر دیه به تعزیر محکوم می‌شود تعزیر مطابق با قانون با تحقق 4 شرط اتفاق می‌افتد:

1- صدمه وارده موجب فقدان دائمی یکی از حواس یا منافع مصدوم گردد.
2- صدمه موجب از بین رفتن عقل مصدوم گردد.
3- صدمه زدن موجب نقص و از کار افتادن مصدوم شود.
4- جرم اتفاق افتاده مطابق با نظر قاضی موجب برهم زدن نظم و امنیت عمومی گردد.

نکته: در صورتی که موارد فوق پیش نیامده باشد ولی مجرم از چاقو یا سلاح سرد استفاده کرده باشد. به 3 ماه تا1 سال حبس محکوم می‌شود.

شرایط قصاص عضو به چه صورت هست؟

در قصاص عضو با در نظر این نکته که وکیل نزاع متذکر شود. اگر مرتکب پدر یا از اجداد پدری شخص آسیب. و شخصی که صدمه به وی وارد عاقل و از نظر دینی با مرتکب مساوی نباشد. قصاص ثابت نمی شود شرایط دیگری نیز باید رعایت شود که امکان اجرای قصاص عضو فراهم شود که این شرایط عبارتند از :

یکی بودن محل قصاص و با محل عضو ، مساوی بودن قصاص با مقدار جنایتی که وارد. قصاص به شرطی اجرا می شود که ترسی از، از بین رفتن شخص مرتکب یا ایجاد صدمه بر یکی دیگر از اعضایش نباشد،

امکان قصاص عضو سالم نسبت به آن موجود نمی باشد،. اگر عضوی که آسیب غیر از اصلی باشد. امکان قصاص از عضو اصلی مرتکب در مقابل آن محقق نمی باشد ، همچنین در مقابل عضوی که نقص دارد قصاص از عضوی که کامل است امکان پذیر نمی باشد.

معنی حکم قصاص و در چه صورت صادر میشود؟

مجازات نزاع دسته جمعی

وکیل نزاع اصفهان در مواقعی که نزاع به صورت دسته جمعی باشد. قاضی برای تمام افراد چه آنها که آسیب باشند.  مجازات مقرر کرده است. و در این صورت اگر نزاع منجر به نقص عضو شود هریک از شرکت کنندگان به حبس از 6 ماه تا 3 سال و چناتچه موجب ضرب و جرح شود به 3 ماه تا 1 سال حبس محکوم می‌شود.

اگر فردی ادعا نماید جهت میانجیگری یا دفاع از خود وارد درگیری شده است. اثبات آن با قاضی است و در صورت تایید از مجازات فوق الذکر معاف می‌شود.

همچنین در صورتی که نزاع دسته جمعی نتیجه اش قتل باشد به حبس از 1 تا 3 سال هر یک از شرکت کنندگان در نزاع محکوم می شوند . که البته اعمال مجازات های مذکور مانعی در جهت اجرای قصاص یا دیه نخواهد بود .

دفاع مشروع در نزاع دسته جمعی

منظور از دفاع مشروع آن است که چنانچه شخصی برای دفاع از جان ، عرض، ناموس ، مال یا آزادی جسم خود با دیگری (البته به شرطی که او از نزدیکانش باشد یا مسئولیت دفاع از او بر عهده اش باشد

یا آن شخص توان دفاع نداشته باشد و از فرد تقاضای کمک و یاری نماید یا اساساً در وضعیتی باشد که امکان کمک خواستن نیز نداشته باشد.)

دفاع مشروع چیست؟ و شرایط آن کدامند

در مقابل تجاوز یا یک خطری در حال وقوع یا خطری که وقوع آن نزدیک است اقدام به عملی برای دفاع نماید که طبق قانون آن جرم باشد در صورتی که تمامی شرایط زیر محقق باشد آن شخص مجازات نمی شود:

  • اولاً واقعاً رفتار شخص برای از بین بردن آن تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد. پس اگر ضرورتی در کار نباشد موضوع دفاع مشروع نمی باشد و عمل مجرمانه تلقی می گردد.
  • دفاع می بایست بر پایه ی سنجش دقیق جوانب عقلانی و شرایطی. که برای از بین بردن خطر و باید در واقع از لحاظ عقلی بیم احساس شود.
  • آن خطر و تجاوزی که به جهت اقدام مجرمانه خود آن شخص و دفاع طرف مقابل صورت باشد .
  • امکان بهره مندی از یاری مراجع ذی صلاح بدون اینکه زمان از دست رود ممکن نباشد.

حبس تعزیری در نزاع دسته جمعی

عنصر قانونی مربوط به نزاع دسته جمعی، ماده 615 قانون مجازات اسلامی –تعزیرات-  مصوب 1375 (اصلاحی 1392) است.

ماده 615- «هرگاه عده ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می شوند:

الف- در صورتی که نزاع منتهی به قتل و یا نقص عضو شود به حبس تعزیری درجه پنج {یعنی حبس بیش از 2 تا 5 سال}

ب- در صورتی که نزاع منتهی به ضرب و جرح شود به حبس تعزیری درجه شش {یعنی حبس بیش از 6ماه تا دو سال}

تبصره 1- در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص. مشمول این ماده نخواهد بود.

تبصره 2- مجازاتهای فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.»

بنابراین بنا به آنچه وکیل نزاع اشاره کرد اگر در دعوای دسته جمعی کسی کشته شود، هر یک از کسانی که در دعوا دخالت داشته اند به زندان بیش از دو سال تا پنج سال محکوم می شوند.

البته اگر قاتل مشخص شود، فارغ از اینکه مشمول بند الف می شود، در صورت عدم گذشت اولیای دم، مجازات قصاص خواهد داشت.

حتی اگر فوت بعد از جراحتی که در نزاع دسته جمعی وارد شده است رخ دهد، مشمول قسمت اول ماده 615 خواهد بود (حکم شماره 144 مورخ 16/6/1317 شعبه 2 دیوان عالی کشور)

اگر نزاع ( دعوای) دسته جمعی منجر به ضرب و جرح کسی شود، هر یک از واردشوندگان در منازعه به زندان بیش از شش ماه تا دو سال محکوم خواهند شد. توضیح: نزاع هنگامی نزاع دسته جمعی محسوب می شود که مرتکبین سه نفر یا بیش از سه نفر باشند.

معرفی وکیل نزاع اصفهان

چنانچه با اینگونه جرم مواجه شدید در راستای آشنایی با مقررات قانونی و دفاع در چهارچوب تعریف شده‌ی قانون حامد امیری وکیل نزاع دسته جمعی در اصفهان آماده ی ارائه ی خدمات مشاوره و اخذ وکالت از شما در این خصوص می باشد .

حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان آماده پاسخگویی مشکلات شما در خدمات مشاوره و وکالت نزاع و نزاع دسته جمعی می باشد . برای بهره مندی از خدمات ارزشمند وکالتی با موسسه حقوقی حامد امیری در ارتباط باشید .

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

3 نظرات

  • امیرعلی
    پاسخ 19 خرداد 1400 در 3:13 بعد از ظهر

    اگه تو یه درگیری و نزاع شخصی به شخص دیگه اسیب وارد کنه در حالی که در ابتدا شخص اول شاهدی برای این عمل داشته باشه ولی بعدا شاهد زیرش بزنه و بگه چیزی ندیده و از طرفی هم در حضور قاضی دست روی قران نذاره و سوگندی برای اثبات ادعای خودش نخوره، امکانش هست که شخص دوم بازهم مجازات بشه؟

  • علیمرادی
    پاسخ 5 خرداد 1400 در 10:33 قبل از ظهر

    با سلام بنده چندماه پیش با شخصی درگیر شدم و دوستم هم ایشون رو با قمه زخمی کرد، دادگاه مبلغ 80 میلیون دیه تعیین کرده، سوال من اینه که ایا من هم باید دیه پرداخت کنم یا خیر؟ من فقط یه درگیری فیزیکی جزئی با اون شخص داشتم.

    • مدیر سایت
      پاسخ 5 خرداد 1400 در 3:54 بعد از ظهر

      سلام دوست عزیز اگر شما به عنوان مرتکب به این عمل شناخته نشدین لزومی نداره دیه پرداخت کنین مگر به دلیل مشارکت در جرم که در اون صورت بهتره با جناب وکیل به صورت تخصصی صحبت کنین.

پیام بگذارید