آیا شهادت زن و مرد تفاوت دارد؟

تفاوت شهادت زن و مرد

تفاوت شهادت زن و مرد در دادگاه موضوع مقاله ای که قصد داریم به بحث و بررسی در مورد آن بپردازیم. گاهی حضور شاهد در دادگاه می تواند گره بسیاری از مشکلات حقوقی را باز کند و چه بسا موجب نجات یک انسان و یک خانواده شود.

بسیار پیش آمده است که در شرایط مختلف و حساسی نیاز به حضور شاهد برای اثبات موضوع مورد نظر بوده است. قانون گذار در کتاب قانون شرایطی را برای چنین مواردی در نظر گرفته است که در صورت وجود این شرایط می توان صحت یا عدم‌ صحت موضوع مورد بحث در دادگاه را ثابت نمود.

در بسیاری از موارد، قاضی پرونده برای اطمینان از تصمیم خود و همچنین برای بررسی دقیق، برای اثبات موضوع پرونده درخواست شاهد می نماید. لازم به ذکر است که، شاهد یا شاهدان مورد نظر باید شرایطی داشته باشند تا شهادت آنها مورد قبول دادگاه و قانون واقع گردد. در مطلب زیر به بررسی شرایط شهادت دادن در دادگاه ، شرایط شاهدین ، تفاوت شهادت زن و شهادت مرد و … می پردازیم.

شاهد کیست؟

در کتاب قانون شاهد به عنوان فردی معرفی شده است که برای اثبات موضوعی در دادگاه، به دستور قاضی حضور پیدا کرده و فقط بر اساس واقعیت و مواردی که نسبت به آنها اطمینان کامل دارد شهادت می دهد.  به این ترتیب به کمک شاهدان ،صحت یا عدم صحت گفته های شخص یا موضوعی که میخواهند برای او شهادت بدهند را مشخص می شود.

زمان احضار شهود در دادگاه

برای حضور شهود در دادگاه مربوطه حتما باید حداقل ترین شرایط فراهم شود، این شرایط عبارتند از اینکه یا قاضی پرونده برای قبول حرف های متهم یا شاکی درخواست شاهد نماید، یا خود متهم یا شاکی شاهدانی را برای اثبات حرف خود معرفی نمایند. در برخی موارد متناسب با شرایط موجود در پرونده دادگاه مربوطه از افراد حاضر در زمان وقوع جرم یا اتفاق مربوطه درخواست میکند تا در دادگاه حضور یافته و به عنوان شاهد ایفای نقش کنند.

تفاوت شهادت زن و مرد

افراد واجد شرایط شهادت

بدیهی است که در مورد شاهد باید سخت گیری های کافی اعمال شود تا نتیجه ی بدست آمده با احتمال بسیار زیادی نزدیک به واقعیت باشد. بنابراین قانون گذار برای شاهد شرایطی خاص از جمله؛ بلوغ، عقل، ایمان، عدالت، عدم نسبت فامیلی با متهم، عدم خصومت با طرفین پرونده و … را در نظر گرفته است.

در صورتی اظهارات وی مورد قبول واقع میگردد که زمان شهادت دادن به نام خدا سوگند یاد کند که چیزی را غیر از حقیقت و واقعیت بیان نمی کند. برای شهادت دادن جنسیت فرد شاهد نیز بسیار مهم می باشد. چرا که قانون گذار مربوطه بین شهادت زن و مرد تفاوت هایی را قائل شده است در بخش زیر به تفاوت شهادت زن و مرد در دادگاه می پردازیم.

شهادت زن در دادگاه

ایا شهادت یک زن در دادگاه قبول است؟ همانطور که در کتاب قانون ذکر شده است، شهادت زن از اعتبار کمتری در مقابل شهادت مرد برخوردار است. ولی از آنجا که شهادت دادن حق کسی نیست بنابراین کم بودن اعتبار نشان دهنده ی کم بودن حق زن نسبت به مرد نخواهد بود.

در قانون شهادت دادن به عنوان ادای تکلیف تعریف شده است، به گونه ای که هر انسانی وظیفه دارد تا برای احقاق حق دیگران در صورت آگاهی داشتن و واجد شرایط بودن شهادت دهد.

از آنجا که شرایط روحی و اخلاقی زن و مرد با هم تفاوت بسزایی دارد و زنان احساسی تر عمل کرده و به عبارتی بر اساس گفته های قانون گذار راضی کردن زن برای شهادت دروغ یا شهادت غیر واقعیت راحت تر می باشد بنابراین شهادت زن نسبت به مرد از اعتبار کمتری برخوردار است و طبق قوانین شهادت دو زن در مقابل شهادت یک مرد قرار دارد.

شهادت مرد در دادگاه

قانون گذار در کتاب قانون، برای شهادت مرد اعتبار بیشتری قائل شده است. دلیل این امر این گونه بیان شده است که مرد ها در شرایط و اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد حضور بیشتری داشته و فعال تر بوده اند. به طوریکه نسبت به اتفاقات رخ داده اطلاعات بیشتری دارند ،همچنین بر اساس قوانین ذکر شده گاهی در دادگاه ها قاضی پرونده برای مسائل پیش پا افتاده نیز، دستور به حضور شاهد میدهد که این امر برای مرد سهل تر بوده و مرد در هر شرایطی می تواند در دادگاه حضور یابد. علاوه براین شاهدان مرد مسئولیت سنگین تری بر عهده داشته و در صورت شهادت دروغ  برخورد جدی تری با آنان  خواهد شد.

تفاوت شهادت زن و مرد

همان گونه که اشاره نمودیم ، زن و مرد در امر شهادت با یکدیگر تفاوت های مهم و جدی ای دارند، ابتدایی ترین این امر این است که برای شهادت دادن یک مرد و دو زن نیاز می باشد.

در بخش های بعدی میتوان به مواردی مانند : احساسی بودن زن نسبت به مرد،عدم اختیار کافی زن نسبت به مرد در صورت متاهل یا حتی مجرد بودن،همچنین شرایط موجود در دادگاه و مشکلاتی که پیش می آید با روحیات زن سازگار نبوده و در اکثر موارد ترجیح دادگاه به شاهد مرد می باشد تا زن. همچنین زن نسبت به مرد از احساسات قوی تری برخوردار بوده و ممکن است طبق شرایط موجود به دلایل احساسی شهادتی دهد که در نهایت به عدم عدالت منجر گردد.

با افزایش اطلاعات افراد جامعه ، همه ی افراد به این درک رسیده اند که تقابل بین شهادت زن و مرد در دادگاه به دلیل عدم صلاحیت عقلی زن، پایین بودن درک و شعور او نبوده و همچنین بالعکس در مورد مردان هم اینگونه نیست، چرا که یکی از علت های اصلی آن احساسی بودن زن نسبت به مرد است و ازآنجا که جایگاه زن در جامعه ی امروز بسیار بالا می باشد.

قانون گذار حضور زن را به هر دلیلی در دادگاه  جایز نمی بیند. همچنین طبق گفته ها و قوانین موجود در کتاب قانون فردی که به عنوان شاهد به دادگاه مورد نظر معرفی می شود حتما باید دارای حداقل ترین شرایط که همان سلامت عقل ، عدالت و… است باشد. به این معنا که شاهد مربوطه صرف نظر از جنسیتش باید تمامی شرایطی که قانون گذار در کتاب قانون ذکر کرده است را داشته باشد تا بتوان بر اساس گفته های وی در مورد موضوع پرونده تصمیم گیری نهایی نمود.

موسسه ی حقوقی حامد امیری وکیل پایه یک دادگستری ، در همه ی زمینه های کیفری و حقوقی در جهت پیش بردن سریع پرونده به شما کمک خواهد کرد. شما می توانید برای مشاوره گرفتن در مورد شهادت دادن و شرایط آن از مشاوره با وکیل خوب در اصفهان بهره مند شوید. وجود ده ها پرونده ی موفق نشان از عملکرد مثبت این مجموعه دارد.

کاربر گرامی

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

9 نظرات

  • حامد حیاتی
    25 بهمن, 1402 در 1:36 قبل از ظهر

    این همه مطلب نوشتی آخرش تنها به این دلیل که زن ضعیف و احساساتی و … است شهادتش از مرد کمتره! خب حالا بگو چرا اعتبار شهادت مرد دو برابر زنه؟ متلا چرا رادیکال دو یا لگاریتم دو نیست؟ شهادت شهادته مرد و زن نداره. شاهد یعنی کسی که مشاهده کرده و ربطی به احساسات و عواطف و زن بودن یا مرد بودن ندارد.

  • ناشناس
    24 آذر, 1401 در 7:28 قبل از ظهر

    لطفا برای توجیه قوانین ناعادلانه اینقدر زن ها رو احساسی و ضعیف خطاب نکنین. هنوز متوجه نیستین الان قرن بیست و یکم هستیم و دیگه جنسیت افسانه ای بیش نیست

  • ناشناس
    17 آذر, 1401 در 7:50 قبل از ظهر

    خیلی قانون مزخرفیه

  • حانیه
    26 آبان, 1401 در 4:35 بعد از ظهر

    دقیقا منم با شما موافقم. اصلا اینکه زن ها رو احساسی خطاب می کنند و به خاطر همین چنین قانونی وضع کردند از نظر من درست نیست. زن هایی هم هستند که از دید منطق به یک موضوع نگاه می کنند نه احساس, و در مقابل اون، مرد هایی هم هستند که احساسی هستند و در شرایط مختلف احساسشون بر منطقیون غلبه می کنه. اینکه چون در باور عامه همه زن ها رو احساسی می دانند دلیل درست و منطقی ای برای وضع چنین قانون تبعیض آمیزی نیست.

  • زینب
    21 مهر, 1401 در 6:54 بعد از ظهر

    مطلب خوبی است و از آنجا که خالق زن و مرد یکی است ،حتماً به صلاح هر دو قانون وضع کرده

  • ناشناس
    20 مرداد, 1400 در 0:21 قبل از ظهر

    چون احساسین

  • شیما
    7 تیر, 1400 در 10:38 قبل از ظهر

    واقعا این چه قانونیه که ارزش زن کمتره حتی توی شهادت دادن!؟

پیام بگذارید