وکیل حقوقی در اصفهان: مشاوره با وکیل حامد امیری > مقالات حقوقی  > تاجر و معاملات تجاری: تحقیق در مورد تاجر و معاملات تجاری؟!

تاجر و معاملات تجاری: تحقیق در مورد تاجر و معاملات تجاری؟!

تاجر و انواع معاملات تجاری

تعریف تاجر و معاملات تجاری

تاجر و معاملات تجاری: امروزه شغل های پول ساز بسیاری وجود دارد و هر شخصی بسته به مهارت و تخصص خود به انتخاب و انتخاب شغل موردنظر خود مبادرت می ورزد؛ البته موفقیت در هر شغل و حرفه ای به عوامل مختلفی مثل : پشت کار، تلاش، سرمایه ، ایده های خوب ، شرایط موجود و… بستگی دارد. تجارت نیز یکی از شغل های پر درآمد و سخت می باشد که در صورت حرفه ای بودن فرد، منجر به موفقیت خواهد شد. ولی در شرایط عکس آن اینگونه نبوده و حتی می تواند ضرر های جبران ناپذیری را به بار آورد. در مقاله معاملات تجاری زیر قصد داریم در مورد تاجر و انواع معاملات تجاری و… صحبت کنیم.

تاجر کیست؟

در قانون تجارت تعریف بسزایی برای تاجر بیان شده است که در ساده ترین حالت میتوان اینگونه بیان کرد:

تاجر به شخصی گفته می شود که شغل اصلی او معاملات تجاری باشد. یعنی؛ توانایی داشته باشد تا اعمال تجارت را به طور دقیق و صحیح انجام دهد تا بتوان نام تاجر را بر او نهاد. در دنیای امروزبه دلیل پیشرفت های حاصله در زمینه های مختلف از جمله زمینه ی اقتصادی ،افراد بسیاری وجود دارند که ، قصد سرمایه گذاری در زمینه های مناسب برای افزایش پولشان دارند. این افراد با مراجعه به تاجر و درصورت تحقیق می توانند سرمایه ی خود را در اختیار او قرار داده تا تاجر مورد نظر با روش های مخصوص و حرفه ای خود به معاملات تجاری پرداخته و موجب افرایش پول گردد.

حامد امیری وکیل امور تجاری در اصفهان:

حامد امیری مجرب ترین وکیل امور تجاری در اصفهان دانش آموخته رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت مهیا برای ارائه خدمات وکالت و مشاوره در انواع دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده ، بیمه ، تجاری ، تعزیرات ، اداره کار ، شهرداری و امور گمرکی همچنین انجام تخصصی امور قراردادها و شرکت ها با تکیه بر اطلاعات علمی و تعهد کاری می باشد.

قیمت های مشاوره تخصصی توسط وکیل دادگستری

شکست معاملات تجاری

این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که به دلیل عدم توانایی برای پیش بینی آینده ی تجارت و یا حتی همان موضوع مورد معامله ، همیشه روند معاملات تجاری پر سود نبوده و گاهی حتی ممکن است به ضررهای جبران ناپذیری ختم شود. در چنین مواردی در صورتی که شخص سرمایه گذار از تاجر مورد نظر شکایتی داشته باشد، با مراجعه به دادگاه و به کمک وکیل متخصص می تواند برای احقاق حق خود اقدام کند. دادگاه موردنظر نیز با بررسی علل مختلف رای نهایی را صادر می کند.

تاجر و انواع معاملات تجاری

رای نهایی دادگاه

بعد از مراجعه و درخواست دادخواست شکایت سرمایه گذار مربوطه به دادگاه، دادگاه مورد نظر به بررسی شرایط مختلفی که موجب ورشکستگی تاجر شده است، می پردازد که این بررسی دو حالت بیشتر نخواهد داشت.
در وهله ی اول اگر دادگاه مربوطه تشخیص دهد که ورشکستگی پیش آمده به دلیل تقلب تاجر، تزویر، سوءاستفاده و… باشد با او طبق قوانینی که قانون گذار در کتاب قانون ذکر کرده است برخورد شدیدی خواهد شد.ولی اگر دادگاه و کارشناس مربوطه علت ورشکستگی را حوادثی مثل : بالا و پایین شدن بازار، افت قیمت و…تشخیص دهد ؛ یعنی ورشکستگی پیش آمده در نتیجه ی عمل تاجر به وجود نیامده باشد، قوانین تجاری کتاب قانون با تاجر مدارا میکند تا از این وضعیت رهایی یابد.

انواع معاملات تجاری

به طور کلی قوانین تجارت در کشور ما بر دو قسم معاملات تجاری ذاتی و معاملات تجاری تبعی می باشد که به شرح آن ها می پردازیم.

معاملات تجارت ذاتی

در قانون تجارت، تجارت ذاتی را اینگونه توضیح داده اند که اگر شخصی شغل اصلیش تجارت باشد، هر عملی که انجام می دهد ذاتا حکم تجارت را دارد. همچنین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که، براز آنکه تجارتی صورت گیرد، یا معامله ای تجارت نامیده شود شرایطی لازم است که به برخی از آنها می پردازیم.

خرید به قصد فروش

در توضیح این بخش باید اینگونه بیان کرد که، زمانی معامله ای حکم تجارت را دارد که قصد فروش در همان لحظه ای که خرید صورت می گیرد ، وجود داشته باشد. ولی در صورتی که فروش مدتی بعد از خرید اتفاق بیافتد آن معامله دیگر حکم تجارت نخواهد داشت.

تحصیل مال به قصد فروش

در شرایطی که فرد تاجر قصد فروش مالی را دارد که آن مال را خریداری نکرده ، بلکه آن را به دست آورده است مانند؛ نفت، سرب و… نیز تجارت صورت می گیرد. ولی اگر شخص تاجر به هر دلیلی قصد فروش مال بدست آورده را نداشته باشد تجارت معنا نمی یابد.

معاملات تجاری تبعی

علاوه بر معاملات تجاری ذاتی که حاصل معامله هایی که ذاتا تجاری هستند می باشد، معاملات تجاری تبعی نیز یکی از انواع معاملات تجاری هستند. این نوع از تجارت ها از آن جهت تجارت خوانده می شوند که؛ افرادی که معامله انجام می دهند دارای اعتبار در زمینه ی تجارت هستند.

این نوع از معاملات بر چهار قسم می باشند که شامل موارد زیر است.

معاملات تجاری که بین تاجران ، بانکها و صرافان انجام می شود : کاملاً واضح است، معاملاتی که در آنها تجار دخالت دارند معاملات تجاری خواهند بود.علاوه بر آن، یکی از نکاتی که به شدت باید به آن توجه نمود این است که در معاملات تجاری که بین تجار اتفاق می افتد،تجارت قصد و نیت شخصی را به دنبال نداشته باشد.

انواع معاملات تجاری:

معاملاتی که تاجر و یا غیر تاجر برای نیازهای شخصی خود انجام می دهد : در چنین معاملاتی پیش می آید که برای مثال یک تاجر کفش فروش برای رفع نیاز مغازه ی خودش از نجار چوب درخواست می‌کند تا برای مغازه وی قفسه ای بسازد. در معاملات این چنینی به دلیل آنکه یکی از طرفین تاجر می باشد حکم تجارت تبعی را پیدا می کند مگر آنکه حکم و اصل موضوع تجارت نباشد.
تجارت هایی که به واسطه ی خدمه و یا شاگردان تاجر صورت می گیرد : در بسیاری از موارد پیش می‌آید که شاگرد یا خدمه تاجر در صورتی که تاجر حضور نداشته باشد، به واسطه ی اعتباری که تاجر دارد معاملات را انجام می دهند. البته توجه به این نکته مهم است که خدمه یک تاجر هیچگاه حکم تاجر اصلی را نخواهند داشت.

انواع معاملات تجارتی

تمامی معاملاتی که به واسطه ی شرکت‌های تجاری صورت می‌گیرند: کاملا واضح و روشن است که وقتی شرکتی نام تجاری را بر خود نهاده است تمامی عملیات‌ها و معاملاتش بر پایه ی تجارت صورت می گیرد. بنابراین تمامی معاملاتی که شرکتهای تجاری انجام می دهند، معاملات تجاری نامیده می شود. البته نباید برخی از معاملات که بر روی اموال غیر منقول انجام می شود را تجارت نامید، چرا که معمولا این معاملات برای رفع حوائج تجارتی شرکت ها انجام می شود.

تمامی مواردی که در مقاله ی تجارت شرح داده شد جزء کوچکی از دنیای تجارت امروزه محسوب می شود، چرا که دنیای تجارت به قدری گسترده است که افراد بی تجربه و تازه کار مدت زمان زیادی را نیاز دارند تا بتوانند معاملاتشان را به سود منتهی کنند. شما می توانید برای مشاوره گرفتن در زمینه‌های مختلف تجارت و انجام عاقلانه ترین معاملات با کمترین ضرر با موسسه حقوقی حامد امیری ، وکیل تجارت در اصفهان تماس بگیرید.

مدیر سایت

نویسنده وکیل: حامد امیری یکی از بهترین وکیل در اصفهان، با بیش از یک دهه سابقه درخشان در پرونده‌های متعدد و اخذ آراء موفق آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی اعم از مشاوره‌های تخصصی، قبول وکالت، نگارش حقوقی و تنظیم قراردادها در تمامی موارد دعاوی حقوقی، امور کیفری، دعاوی خانواده، امور تعزیرات، اداره کار به هموطنان گرامی میباشد.

بدون نظر

پیام بگذارید